Ethan Iverson

Ethan Iverson

Every Note Is True
Blue Note
Soms is het goed om de veilige muzikale omgeving te verlaten. In 2017 stopte pianist Ethan Iverson met The Bad Plus, het trio dat in zijn composities pop- en rockinvloeden liet doorschemeren. Met legendes Jack DeJohnette op drums en Larry Grenadier brengt hij nu Every Note Is True uit. De pandemie gaf Iverson de mogelijkheid om met Grenadier en DeJohnette een album op te nemen. Met Grenadier had hij eerder gespeeld, DeJohnette ontmoette hij in de studio. Iverson schreef een reeks fraaie composities die met veel plezier en grote klasse worden gespeeld. Na de verrassende start met het door een koor gezongen The More It Changes vervolgt het trio met het geweldige The Eternal Verities. Een glansrijke muzikale exercitie. Every Note Is True is traditionele jazz op z’n Iversons. Om de pianist die altijd al veel popinvloeden in zijn spel legde weer zo terug achter de piano te horen is een waar genot. Zijn heerlijk losse, bluesy spel, dat gedurednede de jaren aan klasse heeft gewonnen, is een absolute aanbeveling. De inmiddels 79-jarige DeJohnette en Grenadier vormen een geweldig ritmetandem die de composities van Iverson van glans en klasse voorzien. Verbazingwekkend hoe gemakkelijk de muzikanten zich laten gelden en hoe ze, onopvallend, steeds weer een inspirerende hoofdrol spelen in het geluidsveld. Every Note Is True is een fijn en constant jazzalbum van een trio dat met spelplezier en klasse laat horen waarom ze tot de top van de jazz behoren.