Enemy

Enemy

The Betrayal
We Jazz Records
Enemy bestaat uit pianist Kit Downes, bassist Petter Eldh en drummer James Maddren. Het trio debuteerde in 2018 bij het Britse Edition Records met een rauwe, energieke plaat, gestoken in een felrode hoes die hun punk-achtige attitude onderstreepte. Op opvolger Vermillion (2022) sloegen ze opeens de richting in van kamermuziek, wat ongetwijfeld niet los te zien was van hun nieuwe label ECM. Het bleek een intermezzo, want met The Betrayal is Enemy terug bij het uitgangspunt, met dwarse, dynamische jazz, wederom gestoken in een rode albumhoes. Ditmaal op het Finse We Jazz Records, het vaste label van bassist Eldh, dat bekend staat om zijn experimentele aanbod. The Betrayal bevat twaalf korte tot ultrakorte composities, die zowel door Downes als Eldh werden geschreven. Het album werd in één dag opgenomen; het trio gelooft in spontaniteit en avontuur, no risk no fun is het motto. Doordat het geweldige musici zijn is de interactie bijzonder spannend. Het geluid is loeistrak en compacter dan ooit. Tegelijkertijd is de muziek behoorlijk ontregelend met diverse wendingen en tempowisselingen. We horen een veelheid aan (moderne) ritmes. Downes speelt vooral dissonante noten en wringende improvisaties. Eldh is een van de meest onconventionele bassisten uit het circuit met een gespierde aanslag en soms onwaarschijnlijk snelle baslijnen. Maddren klinkt hoekig en stevig en kan bliksemsnel schakelen. Razendknap allemaal, maar het resultaat is ook nogal koel en abstract. Dat zal Enemy, dat graag met de omgeving (en met elkaar) schuurt, overigens een zorg zijn.
Mathijs van den Berg