Let Them Cook
ACT Music
Modern Creative
Als je de cover van dit album bekijkt, lijkt alles op z’n kop te staan. Een tennisbal op een ijshoorn? Een CliniClown die een patiënt onder het bed zoekt? Dit kunstwerk met de titel SMILE VI van Jiri Geller dekt de lading op een bepaalde manier zeker. Sopraansaxofonist Emile Parisien (Cahors, 1982) speelt al vanaf 2004 met pianist Julien Touéry en bassist Ivan Gélugne; alleen drummer Julien Loutelier kwam later in dit kwartet. Parisien is een belangrijke naam in de Franse jazzscene. Hij werkte onder meer met trompettist Theo Croker, drummer Daniel Humair, pianist Joachim Kühn en in het experimentele XXXX-project (met Michael Wollny, Tim Lefebvre en Christian Lillinger). De sopraansaxofonist uit Marciac is een bewonderaar van John Coltrane en vooral van Wayne Shorter en dat klinkt ook in dit album weer door. Let Them Cook markeert het 20-jarig jubileum van de groep, die met het voorgaande album Double Screening (2018) meer elektronische elementen in hun muziek toepaste. In Frankrijk noemen ze Parisien ‘de dichter van de sopraansaxofoon’, een aanprijzing die je op het verkeerde been zet, want in zijn muziek is de harde werkelijkheid soms manifest. Volgens Parisien zullen we jazz, free jazz, electro, lyriek en dromerigheid horen – een lijn die het kwartet vasthoudt terwijl ze die proberen uit te werken. Dat doen ze in negen stukken, allemaal van de leden zelf, waarbij opvalt dat drummer Loutelier zijn naam op vijf composities mocht zetten. Hij is ook degene die de electronics in de muziek verwerkte.
Coen de Jonge
Johanna Burnheart
Bär Burnheart Records Jazz/fusion De Duitse maar thans in Londen woonachtige violiste Johanna Burnheart opereert op het snijvlak van jazz en elektronica, de muziek die