Dutch Jazz Collective

Dutch Jazz Collective

Generations
ZenneZ Records
Als je zou tellen kun je vaststellen dat het aantal big bands in ons land aan het groeien is. Allicht, spelen in zo’n grote formatie is immers enorm spannend, leerzaam en uitdagend, ook voor jonge musici. In en rond Amsterdam is er al een handvol van dergelijke mogelijkheden voor jong en ouder, elders in het land idem (Joan Reinders en het Millennium Orchestra, het Groningse Noordpool­orkest van Reinout Douma) maar ook in Rotterdam is er zo’n kans: het Dutch Jazz Collective. Daar worden tevens lieden bij betrokken die al een flinke loopbaan achter de kiezen hebben, zoals trompettist Jan van Duikeren en ster-altsaxofonist Benjamin Herman. Uit dit album, opgenomen in LantarenVenster, blijkt helder dat het DJC sterker dan bijvoorbeeld het Nationaal Jeugd Jazz Orkest de kracht erkent van traditie en erfenis. Dat horen we zeker in de swingende Aboriginal Blues en de weemoedige Song For Silver. Allebei stukken van nestor-muziekpedagoog Ab Schaap, net als de composities Neral en Consultation. Maar we horen ook werk van Benjamin Herman (Catatonics), Robert Koemans (Mucho Más) en trompettist Jan van Duikeren (Leave Me Alone). Wat speelt die Van Duikeren trouwens prachtige solo’s… Opmerkelijk is de keuze als openingsstuk van de compositie Malcolm I & II door de piepjonge saxofonist Jesse Schilderink. Saxofonist Nils van Haften is de dirigent van het DJC, een onderneming waaraan drie generaties musici deelnemen. Will Big Bands Ever Come Back? was ooit de titel van een Duke Ellington-plaat. Het antwoord zou weleens positief kunnen uitvallen.