Dock In Absolute

Dock In Absolute

[Re]Flekt
CamJazz
Het Luxemburgse Dock In Absolute omschrijft zichzelf als ‘neo progressive jazz-trio’, wellicht als erfgenaam van Stan Kenton, die ruim een halve eeuw geleden progressieve jazz maakte, in een poging de toenmalige traditie te verbinden met moderne muziek zoals Stravinsky en Bartok. Beluistering van [Re]Flekt, het derde album van Dock In Absolute leert dat het een doeltreffende definitie is. Opener Heartbeat bijvoorbeeld, begint met een in galm gedrenkte pianopartij van Jean-Philippe Koch, maar na luttele minuten verandert de track in een minimal-getinte compositie. Uiterst filmisch is ook de muziek in het lieflijke In Your Steps, waarna de muziek een springerige wending neemt met Rolling. Men kan zich voorstellen dat de muziek van Dock In Absolute live noopt tot wegdromen, vooral omdat drummer Victor Kraus de melodische gebeurtenissen vaak omlijst met stevige rolls. Hij maakt het zichzelf overigens helemaal niet makkelijk, door regelmatig tegen het einde van de track het ritme een spannende draai te geven. De Schotse jazz-scribent Brian Morton zei al over de band: Music that is unmistakably contemporary and fresh, but aware of tradition as well. Op sommige momenten, zoals in Interstice, plaats Dock zich inderdaad op onmiskenbaar dromerige wijze in de traditie van het pianotrio, en even later, met Ascension, speelt de band een bijna rockend ritme waarbij de bas van Arne Wiegand de drijvende kracht is. Helemaal prachtig en gevoelvol speelt dezelfde Wiegand het stuk Sofia, dat goed de introverte kant van de Luxemburgers weergeeft.