Diverse Artiesten

Diverse Artiesten

The Memphis Blues Box
Bear Family (bear-family.de)
Gedurende de afgelopen decennia zijn vele overzichten van klassiek geworden Memphis blues uitgebracht. Vaak losse lp’s en cd’s, boxjes en enkele kloeke Sun-boxen op Bear Family en het Engelse Charly. Maar deze box op lp-formaat van bijna vijf kilo met 534 zorgvuldig van ruis en tikken ontdane tracks, biedt een overzicht van een tot dusver ongekend kaliber. Bovendien is een boek van 360 pagina’s bijgevoegd, waarvoor Charlie Musselwhite het voorwoord heeft geschreven. Daarnaast bevat het vele, deels ongepubliceerde foto’s, discografische informatie en geüpdate biografieën. De eerste track van de chronologisch geordende box, Mr. Crump And The Memphis Blues, is inmiddels 110 jaar oud. Gedurende de jaren twintig en dertig domineerden vooral de in Handy Park aan Beale Street, op straathoeken en in kroegen spelende jug bands. Onder wie de Memphis Jug Band, Gus Cannon’s Jug Stompers en het onder de naam Beale Street Sheiks optredende duo Frank Stokes en Will Sane. Die bands, met doorgaans een jug (kruik waarop de bastonen werden geblazen), vaak een zeep- of theekistbas, kazoo, banjo of akoestische gitaar, beslaan pakweg de halve inhoud. Met artiesten als Junior Parker, Rufus Thomas, Howlin’ Wolf, Little Milton en Willie Mitchell sluipen we het tijdperk van de elektrisch versterkte blues binnen om te eindigen bij Ike & Tina Turner. Een subliem overzicht waarin van elke essentiële 78 of 45 toerenplaat uit bovengenoemde periode een kant is meegenomen. Bravo!