Diverse artiesten

Diverse artiesten

Playing For The Man At The Door (Field Recordings From The Collection Of Mack McCormick 1958-1971)
Smithsonian-Folkways/Music & Words
Maar liefst 7400 kilometer legde bluesvorser Robert ‘Mack’ McCormick af toen hij in 1968 kriskrassend door het diepe zuiden van de VS vanuit zijn woonplaats Houston, Texas naar het Smithsonian Folklife Festival in Washington, D.C. reed. Ongetwijfeld zijn langste fieldtrip ooit. McCormicks doel was tweeledig. Allereerst probeerde hij het leven van blueslegende Robert Johnson in kaart te brengen, maar bovendien wilde hij obscure blues- en verwante muzikanten opsnorren en opnemen. Het leverde een immens archief met tapes, foto’s en trivia op, door hem The Monster gedoopt. Na McCormicks overlijden in 2015 verhuisde alles naar Smithsonian-Folkways in Washington. McCormick nam vooral korte nummers op van muzikanten die thuis onder andere gitaar, harmonica en piano speelden. Lightnin’ Hopkins, hier het meest vertegenwoordigd, had al platen gemaakt. Mojo Hand en Tom Moore’s Farm heeft hij vaker opgenomen. De trage uitvoering van laatstgenoemd nummer wordt gevolgd door een sterk contrasterende uptempo versie ervan door songster Mance Lipscomb. Fraai is ook de op harmonica en met stemgeluiden gerealiseerde Fox Chase van Hopkins’ neef Billy Bizor, waarin de vos uiteindelijk het loodje legt. Mager Johnson voerde Big Road Blues van zijn fameuze broer Tommy uit, maar had het stemmen en bespelen van de gitaar nauwelijks onder de knie. Een interessante collectie van grotendeels in de vergetelheid geraakte artiesten.