Diverse artiesten

Diverse artiesten

De Seizoenen Van Legrand
Maanstrand Produkties/PIAS
Jazz/Kleinkunst
In 2019 overleed filmcomponist Michel Legrand. Vanaf eind jaren 50 schreef hij werk voor ruim 200 bioscoop- en tv-films, gaf hij concerten met symfonieorkesten en componeerde hij diverse Broadway-musicals. Ook waren zijn klassieke roots en liefde voor jazz (hij werkte met Miles Davis, Dizzy Gillespie en Toots Thielemans) altijd aanwezig in zijn stukken. Veel van zijn songs zijn opgenomen door jazzartiesten als Sara Vaughan, Frank Sinatra en Jamie Cullum. Aangemoedigd door Bob Zimmerman en zanger David Linx blaast initiatiefnemer Famke Sinninghe Damsté de muziek van Legrand nieuw leven in, in een vakkundige Nederlandse vertaling. Ze koos ervoor om de twaalf tracks puur en klein te houden, alleen met piano en zang, en per song een ander duo uit te nodigen. Samen met co-producer en pianist Hans Vroomans heeft ze een indrukwekkende lijst artiesten weten te strikken uit de kleinkunst, musical en vooral de jazz. Zo horen we onder ander prachtige combinaties van Mike Boddé met Anna Serierse in Zomer Me, Winter Me, schittert Fay Claassen met Cor Bakker in De Lente Komt Terug, raken Sanne Rambags en Harmen Fraanje met het ingetogen Ik Was Altijd Al Van Jou en brengen Trijntje Oosterhuis en Hans Vroomans een mooie afsluiter met Wat Rest Van Je Tijd. Sommige interpretaties klinken wat melodramatisch, wat in beginsel komt door de muziek zelf, maar mogelijk ook door de wat al te keurige dictie. Toch is dit zonder twijfel een waardig eerbetoon, gepresenteerd met een prachtig boekwerkje.