Deadeye

Deadeye

Live
Dox
Na het uitbrengen van hun gelijknamige debuut ging Deadeye uitgebreid op tour. Het op tape vastgelegde concert in Keulen tijdens de Cologne Jazzweek (augustus 2022) bleek exact de juiste om de avontuurlijke aanleg van het trio naar een groter publiek te brengen. Toetsenman Kit Downes, drummer Jonas Burgwinkel en gitarist Reinier Baas behoren tot de top van de avontuurlijke Europese jazzscene en hebben in Deadeye een fijne outlet gevonden voor hun improvisatiegeest, zoals al te horen was op hun debuutalbum uit 2022. Het ruimtelijke Mbira (geschreven door Baas) en Stingaloon (geschreven door Burgwinkel) worden in de live set moeiteloos in een langgerekte versie aan elkaar gekoppeld. Ook On Two, Unfeathered is een compositie van Baas die niet op het debuutalbum stond maar daar naadloos op gepast had. Temidden van Baas’ rijkgeschakeerde gitaarpatron en de ingenieuze ritmepatronen van Burgwinkel krijgt Downes volledig de ruimte, die hij pakt met fantastisch spel. Onvoorspelbaar en avontuurlijk. Het trio sluit het album af met een spetterende versie van Hoken, op hun eersteling al één van de favorieten. Heerlijk bruut duwen ze die compositie de zaal in, met een hoop dwarsheid, uitdaging en energie. Met de vier fijn langgerekte tracks die Live telt bewijzen deze drie geweldige muzikanten hoe ontzettend goed ze zijn. Dit live-album is een fantastische aanwinst.