De Beren Gieren

De Beren Gieren

Less Is Endless
Sdban
Onverdroten gaan De Beren Gieren door met hun muzikale ontdekkingsreis. Met Less Is Endless zijn ze toe aan hun vijfde album, imposant en onvoorspelbaar als op de vorige vier albums. Na Dug Out Skyscrapers uit 2018 hoorde je het trio de muzikale bakens al verzetten met de Broensgebuzze-ep van een jaar later, met een meer atmosferische sound met meer diepte. Dit album bevat prachttracks als het speelse Animalculus, Tuin (wat een sound!), het fraai weerbarstige Gentse Leugentjes en het wonderlijk mooie Moments Never A Moment. De groei van De Beren is al haar facetten samengebracht in acht prachtige nieuwe composities die bij eerste beluistering tot het beste behoren wat de mannen tot nu toe deden. Het hoogtepunt van het album zit helemaal aan het einde, met het tot bijna zeventien minuten uitgesponnen A Random Walk. Een compositie die Fulco Ottervanger schreef in samenwerking met Joachim Badenhorst en die in de handen van De Beren een magische uitwerking krijgt. Het is een compositie waarin zoveel gebeurt dat je ruim een kwartier op de punt van je stoel zit te luisteren. En de tweede, en derde en alle daarop volgende keren ook. Een explosieve compositie die live kan uitgroeien tot een nieuw hoogtepunt van de set bij De Beren. Less Is Endless laat een band horen die beter en beter wordt, en daarnaast het muzikale avontuur laat prevaleren boven enige mate van voorspelbaarheid. Het moet bij de mannen gewoonweg in de genen zitten.