Crushed Velvet & The Velveteers

Crushed Velvet & The Velveteers

Love & Truth
Vintage League Music
Soul/funk
Geen bekende naam, maar wél een bekende muzikant, want dit is een alter ego van Alan Evans, die we leerden kennen als de drummer van het machtige Soulive. Hij is echter heel wat meer dan alleen drummer: hij heeft een eigen label en een eigen studio, waarin hij als engineer, producer en songwriter allerlei albumprojecten realiseert. En hij is multi-instrumentalist. Komt de gitarist in hem boven, dan wordt hij Crushed Velvet en beschikt hij met The Velveteers over een groep kundige begeleiders voor het toetsen- en blaaswerk (bas en drums doet hij zelf). Dan ontstaat er retro-soul en funk die je regelrecht naar de late sixties katapulteert, met een 2021-randje. Het enige dat Evans niet kan, is zingen, maar daarvoor trekt hij een blik veelbelovende vocalisten open, zoals Saundra Williams (voorheen backing singer bij wijlen Sharon Jones), Brother Goodlove (van de groep Aztec Sun), Kim Dawson (van The Pimps of Joytime en van Matador! Soul Sounds), Yanick (van After Funk) en Lyle Divinsky (van The Motet). Zo leer je meteen een handvol nieuwe interessante acts kennen, die je dankzij Spotify meteen kunt checken. Als je tenminste de kracht kunt vinden om dit nieuwe album van Crushed Velvet & The Velveteers uit te zetten, want deze acht tracks in dertig minuten boeien de ware soul- en funkliefhebber mateloos. En als je dan ook nog eens ontdekt dat deze groep tien jaar geleden al eens een album uitbracht (The Big One), is de boot helemaal aan.