Corey Harris

Corey Harris

The Insurrection Blues
Bloos Records/International Records Distribution
Blues
De bestorming van het Capitool op 6 januari van dit jaar inspireerde zanger-gitarist Corey Harris voor de titelsong van zijn in Rome vastgelegde twintigste album. Chickens come home to roost. (slang voor: op een cruciaal moment wreekt het zich) zingt hij over een monotone baslijn van uitsluitend de open aangeslagen lage e-snaar. De tijdens een jaarlang verblijf in Afrika opgedane inspiratie reflecteert in de structuur van de compositie. Afrikaanse invloeden zijn eveneens evident in de twee solo-akoestisch getokkelde instrumentals Toubaka en Sunjata en het simultaan met de gitaarlijn gezongen Mama Africa. Skip James’ compositie Special Rider Blues die is omgezet in Malinese stijl, waarbij de gitaar klinkt als een kora. Daarnaast vertolkt Harris ook eigenzinnig uitgevoerde songs die blueshebbers vooral zullen kennen in versies van Blind Gary Davis, Big Bill Broonzy en Blind Blake. Twelve Gates To The City, een lofzang op het hiernamaals, klinkt wat minder gepolijst dan de versie van Gary Davis, waaraan Harris’ interpretatie lijkt te zijn ontleend. When Did You Leave Heaven was al een traditional in het uit 1956 daterende filmpje van een Big Bill Broonzy-optreden in België. Italiaan Lino Muoio vult Harris’ bewerking aan met subtiel mandolinespel. Puur, virtuoos en in positief opzicht grensoverschrijdend.
Rien Wisse

Xavi Torres

Xavi Torres