Ciro Riccardi & Gianluca Rovinello

Ciro Riccardi & Gianluca Rovinello

Grass ‘N Wood
Da Vinci Jazz/Xango Music
Jazz/klassiek
Ciro Riccardi en Gianluca Rovinello zijn twee Italiaanse musici die een ongebruikelijke combinatie van trompet en harp tot leven weten te brengen op dit geheel instrumentale album. Riccardi op trompet en flügelhorn, Rovinello op de harp. Beiden hebben veel ervaring opgedaan in andere formaties. Zo is Riccardi oprichter van het Uanema Orchestra dat repertoire uit de klassieke jazz en swing speelt. En Rovinello speelt met diverse Napolitaanse zangers. Grass ‘N Wood is een zeer bijzonder album en dat komt doordat Riccardi en Rovinello de grenzen van hun instrument hebben opgerekt en op zoek zijn gegaan naar een nieuw geluid waarin ze jazz, folk en klassieke muziek samenbrengen. De muziek van deze Italiaanse musici werkt heel rustgevend. Riccardi’s spel doet enigszins aan dat van Teus Nobel denken, maar het samenspel met de harp maakt het toch heel specifiek. Sommige tracks kunnen zeker als filmmuziek worden gebruikt. Het contrast tussen het wat zwaardere trompetgeluid en de licht twinkelende harpklanken houdt de dertien composities boeiend. In feite gebruiken Riccardi en Rovinello de trompet en de harp niet alleen als melodie- maar ook als ritme-instrumenten. Opwindend is het vrolijke Il Trapezista Innamorato waarin de harp meer op de voorgrond treedt. Het album eindigt met Enigma waarin de invloed van klassieke muziek goed te horen is. Verschillende tracks eindigen met applaus maar toch klinkt Grass ‘N Wood niet als een live opgenomen album.