Christian McBride

Christian McBride

The Movement Revisited – A Musical Portrait Of Four Icons
Challenge Records/Mack Avenue
Een prestigieus project van bassist-componist-arrangeur Christian McBride, die de geschiedenis van de zwarte vrijheidsstrijd in de Verenigde Staten in een soort oratorium wist te vangen. Het werk daarvoor begon in 1998, toen hij een opdracht kreeg in het kader van de Black History Month. Daar gebruikte hij alleen zijn kwartet en een koor. Tien jaar later mocht hij het stuk weer uitvoeren, nu in of all places de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles, deze keer met een groot orkest. Twee jaar later werd hem gevraagd het stuk met een extra segment uit te breiden, nadat Barack Obama tot president was verkozen. The Movement Revisited bestond toen uit gedeclameerde teksten van de iconen Rosa Parks, Malcolm X, Mohammed Ali en Martin Luther King, plus de toespraak van Obama bij zijn ambtsaanvaarding. Daaromheen weefde de bassist toepasselijke muziek en eigen teksten. In 2013 dacht hij zanger Harry Belafonte zover gekregen te hebben de toespraak van Dr. Martin Luther King uit te spreken. Helaas, die had nogal wat kritiek en wilde dingen gewijzigd hebben. Dat ging niet door, McBride vond een zwarte acteur als invaller. Het resultaat werd toch een monumentaal album.

Vega Trails

Vega Trails

Tremors In The Static Gondwana Records Jazz De opvallende samenwerking tussen Portico Quartet-bassist Milo Fitzpatrick en Mammal Hands-saxofonist Jordan Smart heeft geresulteerd in een eerste