Chick Corea Akoestic band

Chick Corea Akoestic band

LIVE
Concord Jazz
De schok was groot toen de legendarische pianist Chick Corea op 9 februari plotseling overleed na een kort ziekbed. Mogelijk wist de grote meester dat hij weinig tijd over had, en werkte hij achter de schermen aan zijn laatste livealbum. Voor het eerst sinds de hoogtijdagen van de jaren 80 en 90 is Corea met zijn sublieme trio (bassist John Patitucci en drummer Dave Weckl) in akoestische setting te horen op een liveplaat. Ruim twee uur aan virtuoze muziek is opgenomen op 13 januari 2018 in de Music Hall in St. Petersburg, Florida. De plaat bevat dertien tracks met hoogstaand samenspel waarbij de musici elkaar blindelings vinden. Niet verwonderlijk, want het drietal stond jarenlang naast elkaar in Corea’s Elektric Band. De akoestische setting ademt meer intimiteit. Het concert omvat Corea-songs zoals opener Morning Sprite, A Japanese Waltz, Rhumba Flamenco en Eternal Child, waarbij in de laatste twee stukken de liefde voor latin grooves de boventoon voert. Jazzstandards als That Old Feeling, In A Sentimental Mood, On Green Dolphin’s Street en Monk’s Mood zet het drietal op avontuurlijke wijze volledig naar eigen hand. Het plezier klinkt door de speakers en de aanwezigheid van Corea is bijna tastbaar. Zijn enthousiasme, ingenieuze vindingrijkheid en warme geest zijn terug te horen in dit concert. Een waardig saluut van een uniek jazzicoon dat nog lang gemist zal worden.

Avishai Cohen Trio

Avishai Cohen Trio

Shifting Sands Believe. Naïve Jazz Twee jaar na de jubileumproducties en de gedeeltelijk in het water gevallen festiviteiten naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag, is