Celeste

Celeste

Not Your Muse
Polydor/Universal
Soul
Dat Celeste met Amy Winehouse vergeleken zou worden, was te voorspellen. Beiden delen een voorkeur voor soul en jazz, terwijl een nummer als Love Is Back qua stijl en de somtijds lijzige manier van zingen inderdaad wel enige gelijkenis vertoont. Toch dient de in Californië geboren, maar Engeland getogen zangeres op haar eigen merites beoordeeld te worden want we hebben hier te maken met een rasecht natuurtalent. Dat was al zonneklaar op de ep’s The Milk & The Honey (2017) en Lately (2019) maar dit debuut gaat daar glansrijk overheen. De plaat opent met Ideal Woman, aanvankelijk louter gitaarklanken en dan een stem die je onmiddellijk bij de lurven grijpt. Ook het daaropvolgende Strange kent een minimale begeleiding met fluisterzang die zomaar orkaanachtige proporties kan aannemen. Het door de 26-jarige zangeres zelf met wisselende derden geschreven Not Your Muse is subtiel geproduceerd met alle focus op die onwaarschijnlijk mooie zang. Dat geldt zelfs voor breder gearrangeerde songs als Tonight Tonight, Stop This Flame, met een sample van grootste inspirator Nina Simone of The Promise. In het titelnummer neemt een subtiele akoestische gitaar het op tegen aan het werk van Radiohead refererende, hallucinerende elektronische effecten. Daarnaast zou kerstsingle A Little Love niet misstaan in een mierzoete musical. Maar dat is muggenziften. Een wereldster is geboren, dat staat buiten kijf.
Marcel Haerkens

Big Jack Johnson

Big Jack Johnson