Bram Weijters’ Crazy Men

Bram Weijters’ Crazy Men

The Return
Sdban Records
Jazz/Fusion
Dit project startte met de heruitgave van Koen de Bruynes uit 1974 daterende klassieker Here Comes The Crazy Man! Dit collector’s item kwam via het Gentse Sdban in 2015 opnieuw op vinyl uit. De experimentele jazz inspireerde de Antwerpse toetsenman Bram Weijters om met zijn eigen Crazy Men het album Here They Come (2019) uit te brengen. The Return is het vervolg, met een iets gewijzigde band. Naast Weijters horen we Sam Vloeimans op trompet, Andrew Claes,Toine Thys en Vincent Brijs op de blaasinstrumenten, Gerben Brys en Dries Laheye op bas en Steven Cassiers op drums. Deze keer zijn onder meer gitaarlegende Philip Catherine, Palle Mikelborg en Bob Porter de referenties. Weijters schreef zelf een aantal stukken om het album te vervolmaken. Verrassend genoeg zijn aan het album ook twee bewerkingen van stukken van Bill Frisell toegevoegd. De zeventiger jaren-jazz-rock vindt een nieuwe vorm in opzwepende uitvoeringen die met veel gretigheid en spelplezier zijn opgepakt. The Beginning, dat met zijn uitdagende muzikale lijn klink als één lang intro, is de perfecte instap voor een bruisend Nineteen Seventy Fourths waarin psychedelica en jazzy dwarsigheid ideaal mengt met groove. Het hoogtepunt zit verstopt aan het einde van het album met Chief Of Freen Bean/Oh Boy. Frisell en Porter schreven het eerste gedeelte samen, Frisell het laatste stuk. The Return is zo’n album waarin enige mate van muzikale voorspelbaarheid gewoonweg niet voorkomt.