Bill Evans

Bill Evans

Behind The Dikes – The 1969 Netherlands Recordings
Elemental Music
En weer is er muziek van Bill Evans opgedoken, de impressionist onder de postbop-pianisten. Deze keer gaat het om optredens uit 1969, eind maart en eind november. Het setje van twee cd’s is voorbeeldig verzorgd, op de manier die we kennen van het label Resonance. Dat bracht al eerder werk uit van Evans, onder meer de albums Another Time en Live At Ronnie Scott’s, beide met muziek uit 1968. Bassist Eddie Gomez was er een jaar later weer bij, maar drummer Jack DeJohnette werd opgevolgd door Marty Morell. Vormgeving en verdere verzorging doen sterk denken aan die Resonance-albums (zelfs producer Zev Feldman stak een handje bij) maar toch is dit album nu uitgebracht door het Spaanse Elemental Music. Verder leverde NJA-medewerker Frank Jochemsen een flinke bijdrage aan deze productie, waarvan het grootste deel van de muziek nooit eerder werd uitgebracht. Zeker niet de twee tracks van 25 maart, Granadas en Pavane, arrangementen van Claus Ogerman, die de pianist opnam met het Metropole Orkest. Ze werden zelfs niet door de radio uitgezonden, wat toch de bedoeling zal zijn geweest. Een dag later had Joop de Roo een intiem concert georganiseerd in de KRO-studio; ook de veertien stukken die de pianist daar speelde, komen nu pas aan het licht. Niet de vijf tracks van 28 november in de RAI, als deel van een overladen programma – daarvan waren slecht verzorgde bootlegs op de markt. Maar nu klinkt alles zoals het hoort – briljant.

Big Jack Johnson

Big Jack Johnson

Stripped Down In Memphis MC/CRS Blues Big Jack Johnson (1940-2011) verwierf begin jaren zestig reputatie als gitarist/zanger in Frank Frost & The Nighthawks en een