True Love’s Flame
Dox Records
Jazz/Pop
Nederlands meest productieve saxofonist, Benjamin Herman, presenteert zijn nieuwe album getiteld True Love’s Flame. Herman heeft zich laten inspireren door (neo) noir-achtige soundtracks en de surrealistische en zwarte humor van de iconische regisseur David Lynch, waarop hij zijn eigen geromantiseerde, warme geluid loslaat. Ook bevat de plaat een aantal eigen composities en bewerkte stukken zoals I Talk With The Spirits (Roland Kirk), At Last I Am Free (geïnspireerd op Robert Wyatt’s versie) en Knife in the Water (Krzysztof Komeda) die lang op zijn wish list stonden. Een prominente rol is weggelegd voor zangeres Anna Serierse, die op vijf van de tien stukken te horen is. Herman toont een verhalende, ingetogen Serierse, gegoten in een dromerige popachtige sound. Het levert een eigenzinnig geheel op, waarbij de saxofonist spaarzaam is met zijn melancholische spel. Uitzondering is At Last I Am Free, waar Herman toewerkt naar een uitbundige climax. Het geheel vormt een mooie combinatie met de traditionelere open jazzsound van de instrumentale stukken, prima uitgevoerd door Alexander van Popta (p), Thomas Pol (b) en Niek de Bruijn (d). Een kort maar krachtige plaat met een heerlijke knipoog naar een mysterieuze wereld.