Ben van Gelder

Ben van Gelder

Manifold
DoYouMind? Records
Wat betekent het woord manifold? Voor de meer praktijkgerichten onder ons: een stukje pijp met vertakkingen dat de temperatuur voor vloerverwarming regelt. Best belangrijk. Een orgel zit trouwens ook vol pijpen. Meer literair aangelegde geesten zullen de betekenis verbreden naar meerstemmigheid en veelsoortigheid. Altsaxofonist Ben van Gelder (1988) werd als student aan het Amsterdamse conservatorium al gegrepen door het daar aanwezige instrument. Zou je die rijke klank kunnen integreren in een jazzomgeving? Of andersom? Zo ontdekte hij dat de Britse pianist/organist Kit Downes zich met dezelfde vragen bezighield. Het werd een muzikale uitdaging maar Van Gelder had ambities die aansluiten bij de ruimere betekenis. Hij schreef de tien stukken in een tijd waarin mensen naar zijn gevoel uit elkaar worden gedreven. De muziek moet een herinnering zijn aan wat ons als mensen bindt. Een streven dat goed past bij het gebruik van een orgel in een religieuze context, maar dat zegt Van Gelder weinig; hij associeert het orgel met aards en menselijk. De muziek wordt gespeeld met een octet met nog drie blazers, bas, drums – en Downes achter het orgel. Ook horen we de expressieve stem van Fuensanta Méndez. De inzet van basklarinettist Joris Roelofs en bassist Thijs Klaassen is eveneens pregnant. Er zijn wel meer zulke projecten die bol staan van ambities. Niet zelden met matig resultaat. Manifold stijgt daar ver bovenuit. Heel bijzonder, vooral fraai als er een echt orgel is.