Ben Harper

Ben Harper

Winter Is For Lovers
Anti
Blues
Winter Is For Lovers is de ultieme lockdownplaat; het instrumentale soloalbum waarop Ben Harper alleen een lap steel guitar bespeelt, is geïnspireerd door en vernoemd naar steden die een bijzondere betekenis voor Harper hebben. Onbereikbare oorden waarvan hij, teruggeworpen op zichzelf, alleen nog maar kan dromen. Of het album is ingegeven door de coronacrisis is de vraag, want Harper zegt de plaat gedurende het grootste deel van zijn volwassen leven te hebben gecomponeerd. Wel ademt Winter Is For Lovers ontegenzeggelijk een sfeer van eenzame opsluiting. Dus geen Innocent Criminals of andere instrumenten, zelfs geen zang: alleen de lap steel guitar. Die leerde Harper bespelen van meesters als Taj Mahal en Chris Darrow van de Nitty Gritty Dirt Band. Het instrument had altijd al een prominente plek in zijn muziek, maar nooit zo naakt als nu. Het album is een symfonie en Harper schildert evocatieve landschappen, maar de uitgeklede opzet maakt de muziek juist warm en intiem. Als luisteraar moet je even de knop omzetten, want je zit aanvankelijk te wachten tot de band inzet. Wie zich openstelt, wordt meegevoerd door de fraaie hypnotische composities. Die lenen zich niet voor casual listening (al werkt het prima als achtergrondmuziek) en zijn misschien meer voor de liefhebber dan voor de gemiddelde fan. De muziek verveelt echter geen seconde, en de speeltijd van een half uur is lang zat. Wie zich laat onderdompelen, wordt beloond met een warmbloedig en sfeervol album om de tweede coronagolf mee door te komen.
Peter Schong