Avishai Cohen Trio

Avishai Cohen Trio

Shifting Sands
Believe. Naïve
Twee jaar na de jubileumproducties en de gedeeltelijk in het water gevallen festiviteiten naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag, is het voor het vanuit New York naar Israël geremigreerde contrabas-icoon Avishai Cohen weer tijd voor een ouderwets trio-album. Geen zang, maar wel twee steengoede trioleden, namelijk de Azerbeidjaanse pianist Elchin Shirinov en Cohens 21-jarige landgenoot Roni Kaspi. Ze brengen het allemaal: melodrama, spanning en ontlading. De ontlading is duidelijk hoorbaar in het openingsnummer Intertwined. Het titelnummer is een grote opmaat tot de solo van Shirinov. Geen trucjes of escapades. Hier klinkt een grootmeester naast de grootmeester en beiden gunnen elkaar de ruimte. Het album sluit af met de nummers Video Game en Kinderblock. Zoals aan het tempo van het eerstgenoemde nummer valt te luisteren is er weinig tijd te verliezen. Cohen kronkelt zich waarschijnlijk om de hals van zijn contrabas om de urgentie eruit te persen. Op het laatste nummer, een ballad, klinkt Cohen op zijn best. In de solo, evenals in zijn samenspel klinkt de melodie als de trage hartslag van een genie. Het nummer eindigt heel toepasselijk met een vraagteken. Goede wijn behoeft geen krans. Je moet er op een bepaald moment echter wel zin in hebben. Dat geldt ook voor de triomuziek van Avishai Cohen. De uitvoeringen en composities op dit album doen niet onder voor eerdere trio-albums als Gently Disturbed en From Darkness. Hebben we dan iets te klagen? Ik dacht het niet.
Robin Arends