Anthony Branker & Imagine

Anthony Branker & Imagine

What Place Can Be For Us? A Suite in Ten Movements
Origin Records
Jazz/Postbop
Componist, arrangeur, bandleider en muziekopleider Dr. Anthony Branker (1958) was ooit trompettist. Hij speelde in New York in jazzclub Sweet Basil met de groep Spirit of Life, trad op met de r&b-groep Tavares en met jazzlui als Gary Burton, Benny Carter, Eddie Henderson en Stanley Jordan. Maar in 1999 sloeg het noodlot toe: na een paar hersenbloedingen moest hij de trompet vaarwel zeggen. Hij legde zich toe op componeren, dirigeren, arrangeren en lesgeven. Branker promoveerde aan de universiteit van Columbia en mocht zich daarna Doctor of Education noemen. Een mooi voorbeeld van opwaartse sociale mobiliteit voor een man uit New Jersey wiens ouders immigranten waren uit Trinidad en Barbados. Hij was onder meer verbonden aan Princeton University waar hij een serie opvallende projecten uitvoerde. Zo maakte hij educatieve bewerkingen als Sounds From The Free-Thinking (over Monk en Mingus) en The Sacred Concert Music Of Duke Ellington. Na 2000 bracht hij albums met eigen muziek uit, allemaal op het label Origin Records, bijvoorbeeld Blessings, Dialogic en The Forward (Towards Equality) Suite. Zijn nieuwe album What Place Can Be For Us? is weer een suite, met een sociaal-maatschappelijke boodschap over inclusie en uitsluiting. Tien doorgecomponeerde stukken in het postbop-genre met solisten als tenorsaxofonist Walter Smith III en trompettist Philip Dizack. Vocaliste Alison Crockett leende na deze opnamen haar stem aan prestigieuze gedichten zoals I, Too, Sing America (van Langston Hughes) om die over de muziek heen te leggen. Echt live was het misschien nog indringender geweest.