Angelique Kidjo

Angelique Kidjo

Mother Nature
Verve/Universal
World
De 60-jarige zangeres Angelique Kidjo uit Benin heeft met Mother Nature, de opvolger van Celia (2019), een zeer gevarieerd album geproduceerd met thema’s als het klimaat en de problemen van Afrika. Als activiste van het pan-Afrikanisme werkt ze hier samen met vooraanstaande Afrikaanse musici als Salif Keita (Mali), afrobeatzangeres Yemi Alade en Mr.Eazy (beiden uit Nigeria), met zangeres Shungudzo (Zimbabwe) die aan verschillende tracks meewerkt. En met jonge Afrikaanse hiphopmusici als rapster Sampa The Great (Zambia), Ghetto Boy (Ghana) en Zeynab (Ivoorkust). Ze zingt in het Engels, Frans en drie Afrikaanse talen. Haar teksten zijn erg belangrijk. De zeer sterke titelsong zegt al genoeg. Kidjo zingt dit zeer krachtig. In Choose Love, een bijzonder mix van zang en spoken word, zingt ze: ‘broeders waarom vechten jullie met elkaar, zusters waarom laten we de mannen onze macht overnemen’. In Africa, One Of A Kind, wisselen de stemmen van Salif Keita, Angelique Kidjo en Mr. Eazy elkaar af en klinken ze ook samen, zingend over Afrika. Die mooie afwisseling geldt ook voor andere tracks zoals Do Yourself waarin ze samenwerkt met Burna Boy (Nigeria). Heel sterk zijn Meant For Me, One Africa (Indépendance Cha-Cha) en Omon Oba dat begint met een prachtige gitaarpartij van Lionel Loueke en mooie samenzang met Shungudzo. Deze cross-over van Afrikaanse muziek en hiphop werd opgenomen in verschillende landen en is zeer aanstekelijk.