Angelique Kidjo & Ibrahim Maalouf

Angelique Kidjo & Ibrahim Maalouf

Queen Of Sheba
Mister Ibé
World/Jazz
Deze uit zeven tracks bestaande suite weerspiegelt een eerste unieke samenwerking tussen de Frans-Libanese trompettist Ibrahim Maalouf en de Beninese zangeres Angelique Kidjo. Ze ontmoetten elkaar in New York (2018) en kwamen op het lumineuze idee om het oude verhaal van de koningin van Sheba en koning Salomo te vertalen naar symfonische muziek. De melodieën zijn gecomponeerd door Maalouf en van teksten in het Yoruba voorzien door Kidjo. Al zingend vertelt Kidjo het verhaal van deze koningin die heerste over Sheba, het tegenwoordige Ethiopië en Jemen. Toen zij van de reputatie van Salomo hoorde, reisde ze naar Jerusalem om hem te ontmoeten. Dat verhaal verscheen in de Bijbel, de Koran en de Talmud. Live werd dit muzikale concept in 2018 onder andere uitgevoerd op North Sea Jazz. Daarna besloten Maalouf en Kidjo deze suite op te nemen. De eerste track Ahan begint met een rustig spelende Maalouf waarna Kidjo geleidelijk losbarst. Omije klinkt vooral door Kidjos zang triest en dramatisch. In het prachtige Ogbo klinkt ze soms als een scattende jazz zangeres. In het pittige Eyin weerklinkt nog het sterkst de Afrikaanse ritmiek. Net als in Obinrin dat begint met een sprekende Kidjo en waarin de ritmiek wordt uitgedrukt door een synthesizer. Maalouf componeerde eveneens voor strijkers, blazers en andere musici van het door hem gedirigeerde orkest. Door het samengaan van Maaloufs Arabische kwarttonen, zijn orkestrale muziek en Kidjos Afrikaanse zang is zo een bijzondere mix ontstaan van de muzikale culturen van het Midden-Oosten en West-Afrika.