Ambergris

Ambergris

Ambergris
ZenneZ Records
Ambergris is een mooie naam voor een band omdat het de naam is voor de afvalstoffen uit het darmstelsel van de potvis, ook kortweg amber genoemd, die gezocht is vanwege zijn bijzondere kwaliteiten als geurstof. De muziek van Ambergris, gecomponeerd door tenorsaxofonist Nicolò Ricci of als ensemble, lijkt ook uit schijnbaar ongepolijste en onsamenhangende lagen te bestaan om gestaag te resulteren in welklinkende eenheden. Drie van de vier bandleden, waaronder Ricci zelf, zijn ons bekend van het Sun-Mi Hong Quintet. Dat verklaart ook de solide ritmische kwaliteit van het kwartet. Bassist Alessandro Fongaro en drummer Hong hebben van huis uit al een sterk gevoel voor klankkleur, ook in snelle en korte passages. Toetsenist Emanuele Pellegrini fungeert vaak als tegenpool van Ricci met lange lijnen, melodieuze en harmonieuze frases, terwijl de leider de opbouw juist zo lang mogelijk abstract houdt. Afkomstig van een in Nederland actieve groep is deze plaat het gevolg van het winnen van de Keep An Eye The Records-competitie eerder dit jaar. Ricci wilde graag dat zijn debuut als leider uitkwam op vinyl. Ambergris is wars van clichés, maar Ricci put zijn inspiratie wel met gemak uit verschillende muziektradities, waaronder de populaire en klassieke Italiaanse muziek. De kracht en spanning van dit album zitten vooral in de wijze waarop het ensemble zijn stukken opbouwt. Digitaal zijn twee extra nummers te beluisteren.
Ken Vos