Alexander van Popta

Alexander van Popta

All The Memories That Objects Carry
Norboo records
Alexander bonkte al op de Fender Rhodes van zijn vader toen hij vier jaar oud was. Dertig jaar later werkt hij als arrangeur voor het Metropole Orkest, voor Trijntje Oosterhuis, Broederliefde en Cory Wong. Hij was bandleider van het zestienkoppige funk- en hiphoporkest Re:Fresh Orchestra. Dat gezelschap bracht het tot de podia van het Koninklijk Concertgebouw en het North Sea Jazz Festival. Zijn tweede eigen album is filmisch en onderscheidend. Met namen als Thomas Pol (bas), Jamie Peet (drums) en Jelle Roozenburg (gitaar) heb je musici die hun kenmerkende speelwijze inbrengen. Ze dringen zich niet op, maar voegen datgene toe waarmee de muziek extra interessant wordt. Jazz en het improvisatiekarakter zijn aanwezig, met een bijzondere benadering qua klank en productie. Alexander creëert zijn composities rondom ervaringen, observaties en ingevingen. All The Memories That Objects Carry gaat over herinneringen die een voorwerp bij je oproept. Youth In Revolt Sometimes is rellen wanneer het uitkomt, niet echt in opstand komen. Synchronized Swigging is de viering van collectief aangeschoten zijn. The Lie That Saves Us All is een quote uit een geschiedenisles van verhalenverteller Dave Chappelle; het kent een vreselijke oorsprong, maar er valt ook hoop uit te peuren om het als mensheid beter te doen. Getuige Balsa hoopt Alexander een keer te drijven op het Titicacameer zoals in de film Saludos Amigos. Rijke bronnen voor Van Popta om zijn compositiedrang in uit te leven. Zo divers de gedachten zijn, zo gevarieerd is de muziek.
Emil Roes