Voor Without Further Ado, Volume 1 greep Christian McBride terug op de bigband arrangementen die hij eerder schreef. De meewerkende vocalisten zijn stuk voor stuk grootheden binnen hun genre.
Christian McBride is een van de meest veelzijdige muzikanten van zijn generatie. Voor Without Further Ado, Volume 1 greep hij terug op de bigband arrangementen die hij eerder schreef voor het NJPAC Gala en het Moody Festival. Voor dit album zette hij bovendien zijn indrukwekkende netwerk optimaal in.
De opener zet meteen de toon: Murder By Numbers van The Police krijgt een frisse herinterpretatie, met bijdragen van zowel Sting als gitarist Andy Summers.
Jeffrey Osborne, die in 1977 met LTD de hit Back In Love Again scoorde, laat horen dat hij op zijn 77ste niets aan vocale kracht heeft ingeboet. De track heeft een onweerstaanbare groove, versterkt door de krachtige klank van de bigband. E
r zijn niet veel vocalisten die zich overtuigend aan straight-ahead jazz wagen, maar José James toont zijn klasse in Moanin’, de klassieker geschreven door Bobby Timmons. McBrides contrabas geeft helder de richting aan, en het slot vormt een fraaie ode aan de Jazz Messengers.
McBride vroeg Samara Joy naar haar favoriete ballad; zij koos Old Folks. Hij schreef er een zijdezacht arrangement voor, waar Joy met haar herkenbare, machtige stem bovenuit zweeft – een hoogtepunt van het album.
Ook Will You Still Love Me Tomorrow kreeg een prachtig arrangement, met alle ruimte voor Dianne Reeves. Zij vult het moeiteloos expressief in, met een breed palet aan kleuren en emoties.
Without Further Ado, Volume 1 is een veelzijdige luisterervaring: energiek en swingend, maar ook intiem en teder wanneer de muziek daarom vraagt. Christian McBride is een geweldige bassist en arrangeur, maar op dit album geeft hij alle ruimte aan de gastvocalisten Volume 2 laat gelukkig niet lang op zich wachten.
Sebastiaan Bruger
Without Further Ado, Vol 1 – Christian McBride Big Band (Mack Avenue)