Legacy van Kyshona is een Gesamtkunstwerk. Hierop passeren de geschiedenis van haar vroege voorouders tot heden.
Waarom Kyshona zolang onder de radar van rootsland is gebleven mag een raadsel heten. De in Nashville residerende Kyshona Armstrong, is muziektherapeut en politiek activiste. Maar bovenal een veelzijdig songschrijver en uitmuntend zangeres met een wonderbaarlijk soulvol stemgeluid.
Legacy is niet haar eerste plaat, maar wel een Gesamtkunstwerk. Hierop passeren de geschiedenis van haar vroege voorouders tot heden. Èn de universele raciale maatschappelijke ontwikkelingen die daarmee parallel lopen. Pretentieus? Misschien, maar wel verpakt in prachtige, veelal samen met derden geschreven, songs. Nu en dan verbonden door korte interludes (oude opnames tijdens een gospelmis van haar opa Hawthorne ‘H.T.’ Armstrong, fragmentje Beethoven) die het concept aan elkaar smeden.
Dit door Grammy-winnaar Matt Ross-Spang geproduceerde album werd opgenomen in Memphis. Armstrong krijgt ondersteuning van een uitgebreide band muzikale veteranen waaronder multi-instrumentaliste Ellen Angelico en toetsenist Al Gamble van St. Paul & The Broken Bones. Bovendien is er een imposante gastenlijst. Daarop prijken onder meer de namen van Ruthie Foster (Waitin’ On The Lawd met een oorstrelend gospelkoortje door Nickie Conley en Maureen Murphy) en Keb Mo (het funky Carolina), terwijl Kirk Smothers een rauwe saxsolo speelt in What’s In A Name, een soulkraker volgens het boekje met weer dat prachtig achtergrondkoortje. Op een muziekstijl meer of minder wordt niet gekeken. Of het nu soul, country, jazz, funk, folk of gospel is; Armstrong is van alle markten thuis.
Marcel Haerkens
Legacy – Kyshona (CRS)