Op deze plaat vormt gospel, Robert Finleys oorspronkelijke roots, de grootste gemene deler.
Een gouden greep van Dan Auerbach om de vocalen van dochter Christy Johnson op het laatste moment toe te voegen aan het vierde album dat hij voor Robert Finley produceerde. Begonnen als straatmuzikant met een steeds roemrijkere live-reputatie was het tot voor een tiental jaren een tijdje stil rond de blinde 71-jarige blues- en soulzanger, gitarist en liedjessmid. Tot het moment dat Dan Auerbach hem onder zijn hoede nam. De gitarist/zanger van The Black Keys wist precies hoe zijn oudere protegé zou moeten klinken. Rauw en meedogenloos. Zonder overbodige franjes.
Hallelujah! Don’t Let The Devil Fool Ya is in één dag in The Easy Eye Studio in Nashville al improviserend geschreven en uit de losse pols opgenomen. In de rug gesteund door een formidabele band legt Finley gewapend met een dwingende zangstem van grof schuurpapier zijn ziel compleet bloot. En hij meent het. Dat hoor je. Hij klinkt eerlijk, meeslepend en hypnotiserend. Op de vorige albums ging zijn mengeling van blues, soul en r&b altijd vergezeld van een gospelsong. Op deze plaat vormt gospel, Finleys oorspronkelijke roots, de grootste gemene deler. Dat zette Auerbach na beluistering van de opname aan het denken. Er ontbrak iets. Zijn oude gospelplaten terugluisterend viel het kwartje. Hij miste de voor gospel onmisbare call and response routine. Finleys dochter Christy bracht uitkomst. Haar, binnen twee dagen geregistreerde, ingetogen antwoordzang die fraai contrasteert met die van haar pa vormt de kers op deze onweerstaanbare muzikale taart.
Marcel Haerkens
Hallelujah! Don’t Let The Devil Fool Ya – Robert Finley (Easy Eye Sound) uit op 10 oktober 2025



