Abraham Inc.

Abraham Inc.

Together We Stand
Label Bleu/import
Jazz/funk/klezmer
Trombone-icoon Fred Wesley, de bescheiden maar geniale arrangeur bij de JB’s en Bootsy Collins, kickt op experimenten. David Krakauer, gevierd veteraan op de klarinet, wilde klezmer mengen met jazz, funk, blues en hiphop; bassist Jerome Harris, geïnspireerd door oosterse trompetklanken van Ibrahim Malouf, idem. Ze laten zich doordesemen met de soundscapes en noises van Socalled, Canadese rapper-samplist-producer en drie ladyrappers. Het overrompelende resultaat van deze wel heel vruchtbare samenwerking van dit triumviraat druipt er aan alle kanten af, waarbij vooral klarinettist David Krakauer voor veel onverwachte hoogtepunten in melodie, ritme, effectiviteit, enthousiasme en pizzazz zorgt. Schurend en wrijvend, noten ejaculerende klarinet versus de trombone, soms in een bigbandarrangement. Het Balkaneske Doina is een nauwelijks beheersbaar jazzy funkpandemonium, waarin jubelende klarinet en ruig ronkende trombone bijzonder heftig om elkaar heen draaien als baltsende vogels. Het blokje ingetogen klarinetklezmer met melancholische maar uitbundige jiddische me­lo­dieën maakt ook diepe indruk, gekoesterd door de tricks van Socalled en de fluwelen trombone van Wesley, die zijn licks ten dienste stelt van deze fascinerende sounds.
Pieter Franssen

Glass Museum

Glass Museum