Menu Sluiten

Verslag: Jazz In Duketown

Jazz in Duketown liet ’s-Hertogenbosch dit pinksterweekend weer genieten. Verspreid over 13 podia in de binnenstad was overal muziek te horen, vaak onder het genot van een pilsje. Net als carnaval is dit festival pure Brabantse gezelligheid, nu met jazz in de hoofdrol.

Tekst: Annie van der Velde Jazzism | Hoofdbeeld: Dee Dee Bridgewater_cr. Angelique Lemmens 

Vrijdag

De aftrap was vrijdag op de Markt, en die was meteen raak: het Paradox Jazz Orchestra plus cimbalist-virtuoos Marius Preda zette de toon, waarna BRUUT! het plein opzweepte met hun surf-jazz-groove. Regen of niet, de sfeer zat er meteen in.  

Daarna was het tijd voor de intieme Willem II Toonzaal. Daar speelde het Mete Erker Trio + 1 onder meer stukken van het nieuwe album Tilburg Noord van tenorsaxofonist Mete Erker. Dat nam hij op met Floris Kappeyne op piano, Tijs Klaassen op contrabas en Wouter Kühne op drums. Deze drie mannen spelen al zo’n 15 jaar samen vertelt Erker. ‘En wij passen wonderwel bij elkaar.’ De muziek spreekt tot de verbeelding. Erker noemt het extraverte jaren 60 muziek met Scandinavische klanken. Het publiek bleef zitten voor de tweede set, een bijzondere verdienste van het viertal. Zeker op een festival.

Zaterdag

Benjamin Herman's Nostalgia Blitz | Foto:Chris Perreijn/Jazz in Duketown
Amina Figrova Sextet
Mehmet Polat

Zondag

Gianna Tam & La Banda | Foto: Angelique Lemmens

Ondanks de betere voorspellingen bleef het klassiek Hollands wisselvallig: paraplu’s omhoog, paraplu’s omlaag. Toch stond de Parade zondag vol voor crooner Dennis van Aarssen, die als gast van de Harmonie Oude Post Sinatra-hits de lucht in slingerde.

Dennis van Aarssen | Foto: Angelique Lemmens

Het Kerkplein was de talentspot. Saxofonist Micheal Murray’s Colourfield, als winnaar van de Keep An Eye Award, opende daar. Zijn warme toon kreeg vleugels dankzij Joy Shechters lichte pianospel en de robuuste ritmesectie Omer Govreen op contrabas/Wouter Kühne.op drums. Vervolgens trad pianist-zangeres Federica Lorusso op met haar quintet. De eigen composities en arrangementen verrassen live nog meer. De zang die zo mooi blend met het geluid van de dwarsfuit. Het sprak zeer aan en ondanks de regen bleven de liefhebbers staan. Daarna Nausyqa – nóg zo’n Keep An Eye-winnaar – mixte jazz met space-synths en gruizige beats: Den Bosch werd even outer space.

Op de Markt maakte het Idema/Serierse Quartet plaats voor Barencia, een Spaans-Nederlands gezelschap rond pianist Xavi Torres en een hypnotiserende flamenco-danseres. Hun dialoog tussen contrabas en hakkenklak hield het publiek muisstil.

Barencia | Foto: Angelique Lemmens

Terug in een afgeladen Willem Twee Toonzaal voor 2 sets van gitarist Jesse van Ruller een saxofonist Maarten Hogenhuis. Ze spelen tracks van hun laatste album A Matter Of Perspective. Aan het begin van het 2e nummer speelt Hogenhuis op een bamboefluit, die klank laat hij via een loop doorlopen om daarna verder te spelen met de saxofoon. Bij de uitgebreide gitaarsolo van Van Ruller veren vele liefhebbers op om maar niets te missen van het virtuoze spel.

Op de Parade gooide Gianna Tam het roer om met Cubaanse en Latin-vibes. Ze drumde Sheila E-waardig op timbalen, zette “Do The Conga” in en blies “Mas Que Nada” nieuw leven in met een scheurende trompetsolo. Dansen gegarandeerd.

Gianna Tam | Foto: Angelique Lemmens

Teus Nobel kwam met zijn nieuwe band Child’s Play naar de Markt van Den Bosch. Hij had pech want het bleef maar regenen tijdens het eerste deel van de set. Het publiek schuilde onder de parasols van de horeca en kon met moeite de muziek horen. Totdat Tijs Semey alles uit zijn gitaar haalt; het is hard, fel, scherp en expressief. Met een grote lach op zijn gezicht speelt topbassist Jasper Høiby er omheen samen met Niek de Bruijn op drums en Nobel zelf natuurlijk. De muziek van dit kwartet is zo totaal anders dan wat we de afgelopen jaren van Teus Nobel hebben gehoord. Zijn uitleg is dat hij vader is van groter wordende kleine kinderen en er zijn meer geluiden in huis te horen, zoals van een elektronisch drumstel van zijn zoontje. Die klanken inspireerden hem tot het maken van deze composities.

Teus Nobel | Foto: Angelique Lemmens

Zo bewees Jazz in Duketown opnieuw zijn kracht: een bonte mix van gevestigde namen, jonge honden en stijlen van straight-ahead tot elektro-jazz, allemaal gratis in het hart van Den Bosch. Regen, zon, paraplu of zonnebril – de stad swingde. 

Gezien: Jazz in Duketown 2025, 6 – 8 juni Binnenstad ‘s-Hertogenbosch

Deel bericht

Laatste nieuws