Vrijdag 15 augustus bracht de Rotterdamse band Beatriz met ‘Night in Havana’ een avond vol latinjazz met standards en werk van de debuut-ep ‘Momentos’.
Tekst: Monica Rijpma | Foto: Foppe Schut
Het terras van Muziekgebouw aan ’t IJ was voor het 5e en laatste weekend deze zomer de setting voor een concert in de buitenlucht. Op vrijdag 15 augustus bracht de Rotterdamse band Beatriz met Night in Havana een avond vol latinjazz met standards en werk van de debuut-ep Momentos.
Het sextet speelt Afro-Cubaanse muziek onder aanvoering van bandleider Laura (Beatriz) Peruchín Argudin, dochter van de Cubaanse pianist Rodolfo Argudin Justiz Peruchín, op zijn beurt een telg uit een muzikanten dynastie. In de jaren ‘40 legde overgrootvader Pedro Nolasco Jústiz Rodríguez, beter bekend als Peruchín, de basis voor een elegante en ritmische pianostijl die nu met zijn achterkleindochter voortleeft.
Cubaanse roots
Argudin begon op 4-jarige leeftijd met de piano en won als tiener al nationale competities in Cuba. De liefde en een studie brachten haar in 2019 naar Nederland. Een studie compositie aan Codart volgde. Samen met Rotterdammer Steven Beset, partner, percussionist en medeoprichter van BEATRIZ, brengt ze nu haar diepe connectie met haar Cubaanse ‘roots’ hier tot leven.
Respect voor traditie
Het respect voor de traditie is hoorbaar. Argudin begint het optreden met een pianosolo waarin veel verwijzingen worden gemaakt naar klassieke muziek, à la Nina Simone. Daarna zetten piano en ritmesectie het thema in, met helderheid en precisie. Er zijn geen timbalen maar de drums zijn uitgebreid met koebellen en klinken onder de rake klappen van Daan Aarts even dringend als de percussie van Steven Beset op conga’s.
Bassiste Patricia Mancheño zit onbewogen maar speelt solide en standvastig als een eik in de storm. De blazers komen iets later op. Het orkest speelt al een aantal jaren samen en is een hechte formatie waarin enerzijds de piano en anderzijds het duo van drums en conga sterk bepalend zijn voor het geluid
Ballroom versie van latin
Het concert is nauwelijks een week na het overlijden van Eddy Palmieri, die andere maestro die latinjazz transformeerde met een revolutionaire en intens gedreven salsa. De traditie waaraan Beatriz refereert is meer ingetogen, zeg maar zoals de ballroom versie van latindansen. Het spel van Argudin en de arrangementen klinken trefzeker en bijna klassiek, met een nadruk op de perfecte uitvoering van elke noot en nuance. Het ritme is niet zo zeer opzwepend maar met aandacht voor de subtiele accenten die met gelaagde polyritmiek de motor van het soepel draaiende ensemble aandrijven. Eigen werk en klassiekers zoals Night in Tunesia krijgen bij de ondergaande zon een eigen dimensie. Het publiek waant zich even in Havana aan ’t IJ.
Concertagenda: 10 september – Jazzcafe Bebop, Delft | 12 september Teatro Munganga, Amsterdam, | 13 september Uit je dak festival, Den Haag | 18 september Paardcafe, Den Haag