Menu Sluiten

Zack Lober is net als de bas: ondersteunend maar onmisbaar

In jazz gaat de aandacht vaak uit naar de solist, maar voor Zack Lober ligt de kracht in de bas. ‘Ik wilde altijd deel uitmaken van een band zonder in de schijnwerpers te staan. De bas geeft mij precies die rol: ondersteunend, maar onmisbaar.’

Tekst: Arjan Klaver | Foto: Govert Driessen (L-R: Jasper Blom, Zack Lober, Suzan Veneman, Sun-Mi Hong)

Zack Lober is inmiddels een vaste waarde in de Nederlandse jazzscene. Daarvoor legde de Canadese contrabassist-componist heeft een indrukwekkende weg af. Geboren en getogen in Montréal, maakte hij al vroeg deel uit van de bruisende jazzscene van de stad. Op zoek naar verdieping en nieuwe uitdagingen verhuisde hij naar New York, waar hij ruim 11 jaar actief was als uitvoerend musicus. Daar werkte hij samen met een grote verscheidenheid aan artiesten en ontwikkelde zich tot een veelzijdige en avontuurlijke speler.

Melodische benadering

Zo’n 6 jaar geleden vestigde Lober zich in Nederland, waar hij snel zijn plek vond binnen de Europese jazzgemeenschap. Zijn spel kenmerkt zich door een open, melodische benadering van de bas en een sterke drang naar vernieuwing. ‘Ik wil de muziek dienen, altijd het uiterste doen om het klankbeeld naar een hoger niveau te tillen’, vertelt Lober. ‘Professionaliteit, betrouwbaarheid en vooral: zorgen dat het geheel beter wordt door wat ik toevoeg.’ Die houding bracht hem naar podia overal in Nederland. Van intieme zalen tot aan TivoliVredenburg, waar hij onlangs nog te horen was tijdens een opnamesessie voor het nieuwe album van het Nu Art Orchestra, onder leiding van saxofonist-componist Marike van Dijk.

Zack Lober

Oorspronkelijke trio + 1

Na het lovend ontvangen NO FILL3R, door de jazzpers omschreven als ‘stilletjes avontuurlijk’ (Downbeat) en ‘bedrieglijk intens en verleidelijk’ (All About Jazz) volgt nu So We Could Live. Ook deze 2e plaat nam hij op in de Wisseloord Studio’s in Hilversum. ‘Als het niet kapot is, hoef je het niet te repareren’, stelt hij nuchter vast. Het oorspronkelijke trio waarmee NO FILL3R werd opgenomen groeide ditmaal uit tot een kwartet. ‘Op So We Could Live word ik, naast Sun-Mi Hong (drums) en Suzan Veneman (trompet), versterkt door tenorsaxofonist Jasper Blom. Samen brengen we een persoonlijk eerbetoon aan mijn vader en aan iedereen die zich opoffert voor een beter leven.’

Eenvoudig maar spannend

Het bandconcept bleef bij de nieuwe plaat overeind; een groep zonder akkoordinstrument, maar de klank is volgens Lober rijker en gelaagder dan op zijn debuutalbum. ‘De 9 stukken op het album zijn deels van mijn hand, deels van saxofonist Blom. De 4 stukken van ieder vullen elkaar aan, soms contrasterend, soms naadloos in elkaar overlopend.’

Over zijn eigen composities is hij open: ‘Joe Type Tune is ontstaan uit mijn fascinatie voor minimale structuren. Een eenvoudig 4-akkoordenschema dat zich herhaalt, maar dankzij improvisatie steeds een nieuwe richting inslaat. Het idee komt deels van Joe Henderson, deels van Thelonious Monk. De uitdaging is: hoe maak je iets spannends van zo weinig?’ Het stuk Vignette verwijst naar Wayne Shorter. ‘Dat gevoel van urgentie, een soort randje, is wat ik zocht. Een eenvoudig raamwerk waarin de band meteen kan duiken en improviseren.’

Affiniteit met turntablism

Lobers muzikale horizon reikt verder dan jazz. Zijn stuk Force Majeure uit 2022 werd in een remix met DJ Kypski uitgebracht. Het toont Lobers affiniteit met turntablism. ‘Ik heb altijd bewondering gehad voor de dj-cultuur. Zelf experimenteer ik ook met scratchen en mixen. Het is een andere vorm van improvisatie, maar met een vergelijkbare energie.’ Dat was 3 jaar geleden. Nu, in 2025, blijft de vraag actueel: hoe bereik je een breed publiek in een land waar jazz nauwelijks meer op de radio klinkt? Lober erkent de uitdaging. ‘Je moet keihard werken om zalen vol te krijgen. Daarbij richt ik me niet alleen op de doorgewinterde luisteraar, ik wil jong en oud aanspreken. Bij ieder optreden streef ik naar dat ene doel: muziek maken die zowel intellectueel als emotioneel prikkelt.’

‘So We Could Live’ – Zack Lober ft. Sun-Mi Hong, Suzan Veneman & Jasper Blom (Zennez Records) uit op 3 oktober 2025

 

Concertdata:

 

3 oktober         releaseconcert tijden Orange Jazz Days, TivoliVredenburg Utrecht

2 oktober         Jazz Eibergen, Eibergen

3 oktober         TivoliVredenburg, Utrecht

15 oktober       Observant, Amersfoort

23 november    Stadskantine, Alkmaar

5 december      Izzy Jazz Club, Brugge

Deel bericht

Laatste nieuws