Drummer en componist Sun-Mi Hong bracht onlangs het album Fourth Page: Meaning Of A Nest uit. Ze wordt tijdens North Sea Jazz geëerd met de Paul Acket Award. Aankomend weekend is ze focusartiest op Music Meeting in Nijmegen en verder een van de Jazz Gems van het Grachtenfestival. Dat alles naast een stevig tourschema.
Tekst: Mark van Schaick/injazz | Foto’s: Federico Castelli
Drummer en componist Sun-Mi Hong (Korea/Amsterdam) presenteerde onlangs haar nieuwe album op Edition Records, Fourth Page: Meaning Of A Nest. Het kreeg lovende recensies. Vrijwel tegelijkertijd werd ze door North Sea Jazz geëerd met de Paul Acket Award in de categorie ‘Artist Deserving Wider Recognition’. De prijs wordt op 11 juli aan haar uitgereikt, wanneer ze optreedt op het festival met haar Quintet. Voorafgaand daaraan is Sun-Mi focusartiest op Music Meeting in Nijmegen, waar ze met verschillende groepen zal spelen. In augustus is ze een van de Jazz Gems van het (Amsterdamse) Grachtenfestival. Dat alles is nog maar het topje van de ijsberg van Sun-Mi Hongs tourschema (zie kader onderaan). In dit verhaal vertelt ze over haar werk en leven op dit moment.
Tijd voor mezelf
Je verdween eind vorig jaar een tijdje van het toneel, maar je kwam eerder terug dan ik had verwacht. Was die tijd genoeg om je gedachten te resetten?
‘Ik had tijd voor mezelf nodig. Er zijn veel dingen gebeurd in mijn persoonlijke leven sinds oktober vorig jaar. Daarom besloot ik naar Korea te gaan, om mezelf op iets heel anders te storten. Ik wilde niet alleen maar chillen, want als ik zou besluiten om bij mijn familie te blijven zou dat tot op zekere hoogte ook stressvol zijn. Ik nam gewoon een andere weg om iets te leren waarin ik altijd al geïnteresseerd was, namelijk pottenbakken. In de eerste instantie wilde ik naar Japan gaan, maar ik dacht: Ik woon al in een land waar ik de taal niet spreek. En waarom moet ik mezelf altijd uitdagen? Ik werd zo moe van mezelf dat ik op die manier dacht, dus ik had zoiets van: Ik ga gewoon naar Korea. Ik bedoel, wat is daar mis mee? Mijn eigen taal is prachtig!
Leren pottenbakken
‘En toen vond ik een pottenbakker die in the middle of nowhere woont. In een heel ander deel van Korea dan waar ik ben opgegroeid. Ik heb mijn familie niet eens gezien toen ik in Korea aankwam. Mijn leraar pottenbakken hielp me een huis te vinden voor bijna een maand, vlakbij waar de pottenbakker woont en werkt. Ik bleef daar en oefende elke dag om potten te leren maken.’
‘In die tijd kwam mijn familie een nachtje logeren. De omgeving is er echt prachtig en het was fijn om samen te zijn. Ook had ik nog wat tijd met mijn familie voordat ik terugging naar Amsterdam. Ik vond het niet genoeg, maar ik voelde de druk natuurlijk wel. Hoe meer vrije tijd ik neem, hoe meer werk ik uiteindelijk te doen heb. Wanneer ik terugkom van een vakantie, ben ik nog steeds niet helemaal ontspannen. Weet je, ik ben nog niet in staat om 2, 3 of 6 maanden vrij te nemen van mijn werk. Een maand was genoeg voor nu, maar ik denk erover om dit vaker te doen. Wat beter voor mezelf zorgen.’
Relaties
Daar moest ik aan denken toen ik de lijst met concerten zag die je zoals gewoonlijk in de planning hebt staan. Je staat altijd ‘aan’. En dat sinds 2018, min of meer, toen je begon op te treden met je kwintet, en tegelijkertijd met anderen. Het houdt nooit op.
‘Ik voelde mijn grenzen niet omdat het allemaal zo de moeite waard is. En met Alistair (Payne; red.) had ik iemand naast me die altijd behulpzaam en ondersteunend is. Ook mijn band was belangrijk, voor de stabiliteit natuurlijk. Maar met mijn partner is het samenleven, samen werken, samen oefenen, samen naar dezelfde soort muziek luisteren. Wat het altijd leuk maakt. Maar ook mijn omgeving met mijn leeftijdsgenoten om me heen, en mijn carrière die goed van de grond komt, het is allemaal zo waardevol.’
Grenzen aangeven
‘Op het podium staan voelt veel beter dan al het andere dat ik moet doen, zoals organiseren, boekingen regelen en reizen, enzovoort. Mijn geestelijke gezondheid was best oké, maar ik ging maar door, door, door… Nu ben ik 35, en niet meer zo jong. Ik probeer aan het tweede hoofdstuk van mijn leven te beginnen. Na te denken over het stichten van een eigen gezin, mijn toekomst duidelijker te zien. Relaties veranderen. Dingen zijn niet altijd stabiel, soms beginnen ze een beetje uit elkaar te vallen. En ik zie nu de scheurtjes die ik eerder negeerde. Het plezier was altijd groot genoeg om door te gaan. Maar ik had een pauze nodig. Om na te denken over wat ik wilde. In het leven, maar ook in de muziek.’
REFLEX-project
Het afgelopen jaar laat je je meer van je improvisatie-kant zien. Het meest prominent bij BIMHUIS Producties, op het REFLEX-project Invisible Ropes, met Sun-Mi Hong’s BIDA Orchestra.
‘Ik heb altijd veel verschillende dingen goed willen spelen. Ik ben altijd ambitieus geweest in wat ik doe, wat de vraag al een beetje beantwoordt. Als persoon heb ik het gevoel dat ik veel verschillende kanten heb en ik denk dat dat nu naar buiten komt. Ik wou kijken hoeveel ik mij kon openstellen – als drummer, als muzikant. En uitzoeken waar mijn grens ligt. Eerlijk gezegd denk ik nog steeds niet dat ik die bereikt heb. Deze BIDA-groep is geweldig omdat het me ergens anders brengt. Ik ga meer aandacht besteden aan de lijn tussen compositie en improvisatie. Componeren in kleine schetsen die ruimte geven aan iedereen om hun ding te doen, en aan mij om het mijne te doen.’



Het quintet
Je kwintetwerk heeft van die gecomponeerde, delicate accenten die verbonden zijn met je persoonlijke ontwikkeling.
‘Als componist voor het kwintet breng ik mijn eigen verhalen, mijn kwetsbare momenten, mijn achtergrond. Ze komen op deze manier mooi uit de verf. De houding en muzikaliteit van het kwintet is natuurlijk geweldig. Ze begrijpen me heel goed. In het begin had ik dat niet verwacht, maar na verloop van tijd is dat zo gegroeid. Ieders persoonlijkheid helpt vorm te geven aan de muziek. Het gaat niet meer alleen om mijn visie; het is een gezamenlijke creatie geworden. Zoals de meeste muzikanten doen, proberen wij ons leven vast te leggen zoals het is. Tenzij iemand een heel duidelijke externe visie heeft, komt die meestal van binnenuit. Voor mij is het echt belangrijk om dit moment in de tijd vast te leggen. Dat is wat de muziek van het kwintet weerspiegelt. Deze exotische, vrije manier om de wereld te zien en er subtiele schoonheid in te vinden. Dat wil ik niet verliezen.’
Andere groepen
Dan is er jouw bijdrage aan Alessandro Fongaro’s Pietre…
‘…en het trio met Suzan Veneman en Zack Lober, en het duo met Alistair, en andere dingen. De samenwerkingen zijn allemaal verschillende personages, maar ze komen voort uit dezelfde kern. Voor mij is dat het interessante, de kleine verschillen zien. Dat helpt om eenheid in mijn spel te creëren. Als we samen zijn, ongeacht welke groep het is, is er altijd een band omdat we elkaar al zo lang kennen. Die band wordt alleen maar sterker omdat we dezelfde doelen hebben. We spelen deze muziek niet om een publiek te plezieren. We doen het om uit te vinden wat we echt willen in muziek. Dat is waar de diepgang vandaan komt en dat waardeer ik nu echt. Zelfs als mensen het niet altijd zien, kunnen ze het wel voelen.’
Biografisch
Je albums laten je ontwikkeling zien als een jonge muzikant uit Korea die naar Europa kwam met een drang om te drummen, te studeren, vervolgens je stem te vinden, te componeren en veel te spelen. Fourth Page klinkt voor mij als een verzoening met Korea en met je vroegere gezinsleven. Het is daar heel erg aanwezig. Dus ik denk dat de vijfde pagina over dit jaar zal gaan, over vooruitkijken en nieuwe perspectieven creëren?
‘Haha, nou, dat ligt wel in de lijn der verwachting.’
Het is een levensverhaal, een biografie.
‘Ik vroeg me altijd af: ben ik egoïstisch als ik zo diep in mezelf kijk? Andere mensen maken muziek om andere redenen. Ze zijn misschien gepassioneerd over andere aspecten van het leven, zoals het vergroten van bewustzijn over wereldwijde problemen, of geïnspireerd door een liefde voor film, en creëren muziek die specifiek over die dingen gaat. Ik heb altijd vastgezeten aan mijn eigen verhaal, wat ik vroeger een beetje dwaas vond. Nu zie ik het eigenlijk als iets eerlijks.’

Potentieel aan mogelijkheden
Je zou het als egoïstisch kunnen zien, maar dat vind ik te negatief. Als dat waar zou zijn, zou je niet met andere muzikanten kunnen samenwerken zoals je doet.
‘Precies. Het heeft een paar jaar geduurd voordat ik dat inzag. Ik kon op dat moment gewoon niet volledig in mezelf geloven. Maar met ieder jaar – en met elke release – zie ik hoe mensen op mijn muziek reageren. En samen met de feedback die ik krijg van vrienden, ben ik meer gaan geloven in wat ik opbouw. Ik heb eraan gewerkt om een positiever persoon te worden. Ook heb ik niet meer de behoefte om over dingen te klagen, zoals ‘O, het is moeilijk om in een ander land te wonen’ of ‘O, ik was maar een student.’ Dat hoofdstuk is afgesloten, die kaart kan ik niet meer spelen. Waar ik me nu op wil richten is het gevoel dat ik veel potentieel en mogelijkheden met me meedraag. Iets wat jongere generaties kunnen zien en waar ze van kunnen leren. Of het nu immigranten zijn, of jonge vrouwelijke artiesten, of echt iedereen die wil volgen waar ze echt van houden – ik wil dat ze kunnen kijken naar wat ik doe en zich realiseren hoeveel er mogelijk is. Mijn focus is verschoven, zou je kunnen zeggen. Mijn leven is verankerd.’
Nieuwe focus
Het verhaal gaat dus niet over worstelen om hier nog te zijn. Het gaat over wat je doet als je hier eenmaal bent.
‘Precies. Ik wil moedig zijn, eerlijk zijn op het podium en in mijn muziek brengen waar ik van hou. Als je dat tot het middelpunt van je leven kunt maken – of van je kunst – dan is dat iets waar anderen zich door kunnen laten inspireren en iets nieuws van kunnen maken. En dat is waar ik nu ben. Ik ben heel blij dat ik dat inzie en dat ik iets kan bieden aan de volgende generatie; iets dat kracht geeft. Daarom hou ik van lesgeven. Juist daarom geef ik workshops.’
De tekst is een vertaalt deel van een langer interview dat is gepubliceerd door inJazz. https://www.injazz.nl/stretching-the-musical-language-sun-mi-hong-interview/
Sun-Mi Hong in concert
07-06-2025 Sun-Mi Hong Quintet, Music Meeting, Nijmegen
08-06-2025 Payne/Dumoulin/Hong, Music Meeting, Nijmegen
09-06-2025 SORI Quartet, Music Meeting, Nijmegen
18-06-2025 Craig Taborn, Residency Holland Festival, Amsterdam
26-06-2025 Re:Collections, North Sea Round Town, Rotterdam
28-06-2025 Pietre, Südtirol Jazz Festival, Bolzano
11-07-2025 Sun-Mi Hong Quintet, NSJF, Rotterdam
18-07-2025 ENJI, PORI Jazz Festival, Pori
21-07-2025 Theresia Philipp Invites, Stadtgarten, Cologne
22-07-2025 – 27-07-2025 Jazz Summer School, Sligo, Ierland
04-08-2025 Felix Hauptmann Invites, Stadtgarten, Cologne
06-08-2025 Teis Semey Quintet MC, TBA, Copenhagen
07-08-2025 Teis Semey Quintet, DRs Concert Hall, Copenhagen
17-08-2025 Edwards/Nebbia/Hong, Cafe OTO, Londen
20-08-2025 Sun-Mi Hong Quintet, Canjazz, Cangas
22-08-2025 Noctilume, Grachtenfestival, Amsterdam
23-08-2025 Duo w/ Lukas Kranzelbinder, Saalfelden jazz Festival
23-08-2025 Teis Semey Quintet, Saalfelden jazz Festival
24-08-2025 BIDA Orchestra, Saalfelden Jazz Festival
30-08-2025 Sun-Mi Hong Quintet, ZO Jazzstage, Amsterdam
31-08-2025 No Fill3r feat. Jasper Blom, POM, Eindhoven
04-09-2025 No Fill3r feat. Jasper Blom, Bimhuis, Amsterdam
05-09-2025 Pietre, JazzChur, Zwitserland
06-09-2025 Pietre, Unterfahrt, Munich
13-09-2025 No Fill3r feat. Jasper Blom, Lantaren Venster, Rotterdam
19-09-2025 Sun-Mi Hong Quintet, Paradox, Tilburg
27-09-2025 Sun-Mi Hong Quintet, GEJazzt, Gelsenkirchen
03-10-2025 No Fill3r feat. Jasper Blom, Tivoli Vredenburg, Utrecht
04-10-2025 TILIA, Pégazz Festival, Parijs
10-11-2025 Ziv Taubenfeld Quartet, De Pletterij, Haarlem
13-11-2025 Ziv Taubenfeld Quartet, NONA, Mechelen
14-11-2025 Ziv Taubenfeld Quartet, Jazzdor, Strasbourg
15-11-2025 Ziv Taubenfeld Quartet, Opus Jazz Club, Budapest
22-11-2025 Fabian Dudek, Stadtgarten, Cologne
23-11-2025 Fabian Dudek, Bimhuis, Amsterdam
26-11-2025 Sun-Mi Hong Quintet, Amare, Den Haag
27-11-2025 SORI Quartet, B-flat Jazz Club, Berlijn