Menu Sluiten

Snarky Puppy en Metropole Orkest: ‘Somni’ met fusion verweven

Snarky Puppy en het Metropole Orkest slaan na tien jaar opnieuw de handen ineen voor ‘Somni’: een ambitieuze orkestrale productie waarin jazz, fusion en filmmuziek samenvloeien. ‘Het meest ambitieuze project van onze band tot nu toe’, volgens Michael League

Tekst: Angelique van Os | Foto’s: Annemone Taake

Sylva’s opvolger nog ambitieuzer

Dit nieuwe album is de opvolger van het met een Grammy bekroonde Sylva (2015). De complexe samenwerking – vanwege de volle agenda’s en hoge kosten – loont vanwege de diversiteit van de muziek. League staat bekend om zijn avontuurlijke ritmiek, filmische lagen en sterke melodische lijnen, die goed aansluiten bij de klanken van het Metropole Orkest. Sylva werd groots opgenomen tijdens twee liveconcerten. Voor Somni gingen ze nog een stap verder: zes opnamesessies in TivoliVredenburg. Daarbij zat het publiek zich tussen het orkest, en maakten ze gebruik van hightech opname- en videoapparatuur voor een optimale klank.

Een soepel opnameproces

Hoe kijkt Michael League terug op de opnamen? ‘Het was heel speciaal. Alle teams – productie, audio, video en licht – hebben geweldig werk geleverd bij de organisatie en structuur. Studio-opnamen met Snarky Puppy zijn vrij intens, vol gezonde discussies, maar dit keer verliep alles opvallend soepel. Tien jaar extra ervaring en een groter team maakten het verschil. Ook muzikaal was het fantastisch. We werkten naast chef-dirigent Jules Buckley met twee andere arrangeurs: Jochen Neuffer, die regelmatig met het Metropole Orkest werkt, en de Brit Sam Gale. Hun inbreng gaf het geheel echt een lift. Dankzij de grondige voorbereiding konden we ons volledig op de muziek richten. Ik vertrouw Jules met mijn leven; hij is een soort mentor voor me.’

Schrijfretraite in Japan

League componeerde alle stukken voor Somni in drie weken tijd, afgezonderd in Japan. ‘Dat wilde ik al lange tijd doen. Chick Corea vertelde me een paar jaar voor zijn dood dat de enige vakantie die hij ooit met zijn gezin had, in Japan was. En dat hij daar inspiratie opdeed om te componeren. Dat sprak me aan. Ik houd van Japan en was er al vaker geweest. Dit keer verbleef ik twee weken op het zuidelijke eiland Kyushu en een week in de Alpen, nabij Takayama. De omgeving was prachtig en rustig, waardoor ik in een heerlijke werkflow terechtkwam. Het maakt echt verschil: als je een bepaald ritme verfijnt, kun je dat volledig uitdiepen. Je werkt door tot het stuk af is. Dat is een enorme luxe.’

Oude ideeën in nieuw jasje

De basis van het openingsstuk Waves On Waves schreef League al eerder. ‘Veel schetsen voor Somni zaten al jaren in mijn hoofd of op mijn telefoon. De akkoordprogressie en groove van Waves On Waves bedacht ik voor mijn soloalbum, maar bleef liggen. In Japan schreef ik er een nieuwe melodie en sectiepartijen voor, en toen werkte het ineens.’

Samenwerking met orkest

‘Bij Sylva had ik de muziek vrijwel volledig afgerond en voor tachtig procent gearrangeerd, voordat ik het aan Jules presenteerde. Dit keer wilde ik zijn talent veel eerder in het proces benutten en hem meer autonomie geven. Hij stelde voor om extra arrangeurs erbij te betrekken — een uitstekend idee. Hun bijdragen hebben de muziek enorm versterkt. Tijdens de drie dagen met z’n vieren in Berlijn werkten, konden we elkaar direct feedback geven. De dynamiek was geweldig, ook met het orkest.’

Vier drumstellen, vier karakters

Tijdens de opnamen stonden er vier drumstellen met elk een eigen naam. Hoe zat dat precies? ‘We hebben vier drummers in de band, maar zij spelen nooit tegelijk. In de studio gebruiken we ze allemaal. De drumkits zijn verschillend gestemd en afgesteld, zodat ze elk hun eigen karakter hebben. We gaven ze namen naar drummers met een vergelijkbare sound: Omar Hakim, Steve Smith, Bonzo (John Bonham) en Sput (Robert Searight). Sput creëerde de “klassieke Snarky Puppy-sound”, dus een set is naar hem vernoemd. We kozen per compositie welke kit past bij welke melodie. Het was uniek: we hadden zelfs een assistent die alle wissels coördineerde — soms binnen drie minuten. Het deed me denken aan een pitstop bij een autorace.’

Droom als thema

Somni betekent ‘droom’ in het Catalaans — een verwijzing naar Leagues woonplaats in Spanje. Het is het centrale thema op het album dat verschillende lagen van dromen verkent: van dromerige fantasiewerelden tot duistere nachtmerries. ‘Niemand begrijpt precies hoe dromen werken. Ze zijn mysterieus en openen deuren naar het onderbewustzijn. Dat intrigeert me. Het albumconcept sluit ook aan bij wat er momenteel in de wereld gebeurt. Misschien proberen we in onze dromen daaraan te ontsnappen, maar soms worden we er juist mee geconfronteerd. Het nodigt ook uit tot introspectie en zelfreflectie.’

Snarky Puppy’s toekomst

De lat ligt hoog bij Snarky Puppy, wat staat er na Somni op de verlanglijst? ‘Ik zou graag een derde Family Dinner-album maken — op een compleet andere manier. Maar dat wordt duur en ingewikkeld, dus dat parkeren we even. Door de omvang en het talent van Snarky kunnen we nog decennialang platen blijven maken. De band heeft zoveel ervaring en blijft groeien in compositie en samenspel. Dat wordt elk jaar beter, dus we kunnen nog lang alle kanten op.’

Somni van Snarky Puppy & het Metropole Orkest is uit op 21 november bij GroundUp Records

Deel bericht

Laatste nieuws