De Braziliaanse zanger en songwriter Rogê is in Europa nog een relatief nieuwe naam. In zijn thuisland is hij al decennia een publiekslieveling. Met een mix van samba, funk, folk, MPB en jazz weet hij overal mensenmassa’s in beweging te brengen. In Den Haag vertelt hij openhartig over zijn muziek en inspiratiebronnen.
Tekst: Daan Krahmer | Foto’s: David van Dartel
‘Ik wilde altijd professioneel voetballer worden’, zegt Rogê (spreek uit als ‘haw-zheh’) in het Haagse podium PAARD. ‘Ik ben bevriend met Ronaldinho, mijn zonen en ik voetbalden rondom zijn huis. De manier waarop Ronaldinho voetbalt doet sterk denken aan samba: de flavour, de skills. Het genre is overal in Brazilië. Grappig verhaal: toen mijn zoon 13 jaar geleden ter wereld kwam, huilde ik en de dokter zong vrolijk samba.’
Europese doorbraak
In Europa mag Rogê dan een nieuwe naam zijn in de concertagenda, in Brazilië is hij al jaren een gevestigde artiest. Tijdens een tournee met Seu Jorge kwam hij op de radar van producer Thomas Brenneck en gitarist van de Menahan Street Band. Hij is bekend van zijn werk met Amy Winehouse en Charles Bradley. De klik was sterk: op Brennecks nieuwe label Diamond West werd Rogê meteen paradepaard én debutant.
Samba uit de jaren 70
Met zijn heldere sound, live ingespeeld in de studio, wil Rogê de klassieke samba van de jaren 70 nieuw leven inblazen. Zijn nummer 100% Samba is een vrolijk eerbetoon aan die traditie. Voor de arrangementen van Curyman (2023) en Curyman II (2024) werkte hij samen met Arthur Verocai, een legende uit de gouden jaren van de Braziliaanse pop.
‘Verocai werkte met Jorge Ben, Gal Costa en João Donato. Hij is een beetje een huismus, we gaan altijd naar hem toe. Hij vindt vaak een speciaal arrangement, “Laat me dit eens proberen”, zegt hij dan. Vervolgens is hij heel genereus door het stuk over te dragen aan mij. Verocai is al 80, daarom vind ik het belangrijk hem vaak te zien en zijn vibe te begrijpen.’

Filosofie en levenslessen
Rogê oogt ontspannen in zijn linnen broek en met verwaaid haar. ‘Iedereen heeft een stem vanbinnen, we moeten meer luisteren naar die stem’, zegt hij. ‘Problemen zijn er altijd, mijn vriend. Ik probeer iedere dag te mediteren en naar de lucht te kijken.’
Hij voelt ook een verantwoordelijkheid als Braziliaan in het buitenland: ‘Stel dat ik hier kom en je slecht behandel, dan denken mensen ‘Brazilianen zijn zo’. Ons land is een mix van culturen: zwart, Indisch, Europees. Als ik in Den Haag zeg dat ik Braziliaan ben, beginnen mensen meteen te lachen. Brazilië is een merk!’
Hongerig naar meer
50 jaar lijkt een ongebruikelijke leeftijd om door te breken. Maar Rogê lijkt juist hongeriger dan ooit. ‘Ik speel beter, schrijf beter, begrijp het leven beter. Het gaat erom elke dag een stukje verder te komen. Leeftijd is slechts een nummer. Als ik met Verocai praat, hij is 30 jaar ouder, praten we niet met afstand, maar als vrienden.’
Na Curyman en Curyman II verschijnt binnenkort ook Curyman III bij Diamond West. Rogê laat daarmee zien dat hij niet alleen teruggrijpt naar tradities, maar ook nieuwe hoofdstukken toevoegt aan het rijke verhaal van de Braziliaanse muziek.
Concertdatum:
8 november Le Guess Who – TivoliVredenburg, Utrecht