Dat je tijdens je vakantie open en oren open moet houden voor een mooi concert, bewijst Monica Rijpma met dit verslag vanaf haar vakantieadres. Ze zag bassist John Patitucci met vrienden spelen in de oude haven van Genua.
Tekst: Monica Rijpma | Foto’s: Donato Aquaro
Zoals voor veel Amerikaanse musici is een optreden op het North Sea Jazz Festival vaak de start van een Europese tour. Voor bassist John Patitucci vormde het festival dit jaar de opmaat naar een reeks concerten in Italië. Op zijn website stonden 5 trio-optredens aangekondigd, samen met pianist Danilo Perez en drummer Adam Cruz. De agenda werd verder aangevuld met een masterclass in het middeleeuwse Gubbio (Umbrië). En een duo-concert met Joey Calderazzo in het schilderachtige San Giovanni Valdarno. Wat echter níét op de agenda stond, was een gratis jazzgala in de haven van Genua. Op een steenworp afstand van mijn vakantieadres. Tot mijn verrassing prijken daar op vrijwel elke straathoek posters met de namen Patitucci, Calderazzo, en twee voor mij onbekende Italianen: Dado Moroni en Christian Meyer.
Unieke avond voor duizenden Genuezen
Het werd een onvergetelijke avond met een gratis optreden voor Italiaanse jazzfans in het decor van de historische haven. Patitucci opende het concert samen met Moroni en Meyer, en al vanaf de eerste noten zat de energie goed. Drummer Christian Meyer, bekend van de Zappa-achtige Italiaanse band Elio e le Storie Tese, had zijn felblauwe drumstel uitgebreid met koebellen en tamboerijn. Zijn spel was spetterend, ritmisch complex, alsof er tegelijk een drummer én een percussionist op het podium stonden.
Afwisselende composities
Na een standard en een modale compositie van Moroni met een latinfeel volgde een verstilde ballad in de sfeer van de ‘Estate’, met een prachtige bas-solo van Patitucci en een speelse 4om4 tussen drums en piano. Patitucci bleef op de contrabas voor het laatste trio-stuk: een compositie van Freddie Hubbard, met een lange en energieke drumsolo van Meyer. Vervolgens wisselde Moroni met Joey Calderazzo, die achter dezelfde vleugel plaatsnam. De elektrische piano stond weliswaar klaar, maar bleef voorlopig onaangeroerd.




Van ingetogen lyriek tot fusion vuur
Een van de hoogtepunten was The Blossom Of Parting, een emotioneel geladen compositie van Calderazzo over een persoonlijk afscheid. Patitucci bracht het stuk met een lange gestreken solo op de contrabas, intiem en raak. Daarna schakelde hij over naar zijn 6-snarige elektrische bas. De sfeer sloeg om naar opzwepende fusion, met een groove die enkele voeten van de grond kreeg, zowel in de tent als daarbuiten.
Verrassende improvisatie
De afsluiter was een verrassende improvisatie waarin beide pianisten samen speelden. Calderazzo bleef aan de vleugel en Moroni nam plaats aan de Yamaha. In een energiek vraag-en-antwoordspel gaven ze elkaar de ruimte én daagden elkaar uit, op een manier die alleen livejazz kan bieden. Het waren 4 volwassen mannen die als jongetjes met een voetbal speelden en hun talent voor elkaar profileren. Zo’n magisch moment dat je alleen meemaakt als je erbij bent. Het herhaalt zich niet, althans nooit op dezelfde manier.
Eerbetoon aan Italië
Patitucci sprak vloeiend Italiaans, tot groot genoegen van het publiek. Hij refereerde aan het trioalbum Live In Italy met Chris Potter en Brian Blade. De grotendeels in Genua opgenomen plaat verscheen eerder dit jaar. Ook Dado Moroni sprak met zichtbaar genoegen over zijn geboortestad Genua — al woonde hij jarenlang in New York. Drummer Meyer, geboren in Milaan en woonachtig in Zwitserland, is in Italië een vedette met een grote staat van dienst. Wat deze musici gemeen hebben: ze combineren hun uitvoerende werk met educatie, als gepassioneerde mentoren voor jonge musici.
Akoestische panelen
De uitstekende geluidskwaliteit was een pluspunt. De openluchtlocatie, de Axpo Arena del Mare, was voorzien van akoestische panelen die de klankweergave verrassend verfijnd maakten. Als kers op de taart bracht Patitucci een voorproefje van zijn nieuwe project Scenes From An Imaginary Film. Om vervolgens solo op contrabas af te sluiten met een ingetogen versie van Benny Golsons Whisper Not.
Wie meer wil dan YouTube-clips, hoeft niet lang te wachten: eind november staan er opnieuw Europese concerten op Patitucci’s agenda.
Gezien: John Patitucci & Friends op 27 juli in Porto Antica, Genua, Italië