Menu Sluiten

Raul Midón steelt de show op het RGB- festival

Het was een drukke avond, de tweede vrijdagavond (27 maart) van het Rhythm Groove & Bass Festival (RGB) in Leiden. In de kleine en grote zaal van de nieuwe Leidse poptempel Gebr. De Nobel waren diverse optredens. Headliner was Raul Midón. Daaromheen singer-songwriter Yori Swart, de afrofunk van Atanga Boom en de avant-gardistische jazz van Bruut!.

Tekst: Rik van Boeckel

Beeld: Hans Speekenbrink

Yori Swart had de ondankbare taak de avond te openen. Ze zingt mooie liedjes maar haar presentatie oogde wat onhandig. Het was ook beter geweest haar in de kleine zaal neer te zetten en Atanga Boom in de grote zaal. Die band, in 2012 opgericht, bracht onlangs haar debuutalbum uit. Hun mix van afrofunk en jazz werkt enerzijds live aanstekelijk, anderzijds vraag je je af waar de band met hun muziek heen wil. Je hoort vleugjes afrobeat en Braziliaans. Die Braziliaans getinte songs, gezongen door percussioniste Sarah van Impe, zijn nog het meest aansprekend. Voor de rest is de muziek instrumentaal, bepaalt vooral de baritonsax de sound van de band. Het gebruik van elektronica is nergens overdadig, eerder smaakvol.

Yori Swart noemde zichzelf het voorprogramma van Raul Midón. Ze had hem backstage ontmoet, hij had haar de hand geschud terwijl hij met zijn andere hand gitaar bleef spelen. Dat is Raul Midón ten voeten uit. Want zoals de blinde zanger tijdens zijn optreden bij een aantal songs met de linkerhand gitaar speelde, met de rechterhand de bongo’s en met zijn mond feilloos een trompet imiteerde, was fenomenaal. Midón is een singer-songwriter wiens soms percussieve gitaarspel een extra dimensie toevoegt aan zijn veelzijdige songs. Hij speelde een aantal nummers van zijn laatste album Don’t Hesitate (2014) zoals Libertad, Listen To The Rain (op piano), All You Need en Mi Amigo Cubano.

Met gevoel voor humor vertelde hij hoe hij deze Spaanstalige song schreef met Bill Withers. Tijdens het reggae-achtige Invisible Chains liet hij in extremis horen wat hij met zijn stem kan en tegelijkertijd met zijn gitaar. Bij Sunshine van zijn debuut State Of Mind (2005) liet hij het publiek meezingen. Hij probeerde ook een nieuwe song uit: Shadowsound. Het geluid van de schaduw, wat een poëtische muzikale vondst!

Bruut! sloot de avond af in de kleine zaal. De gruizige avant-gardistische jazzswing van de jonge Nederlandse band is erg sterk. Met een hoofdrol voor Folkert Oosterbeek op de hammond en Maarten Hogenhuis op de altsax. Wat de laatste op zijn instrument doet kan zonder meer grensverleggend worden genoemd. En dat geldt in feite ook voor de hele band. Bruut! sloot de tweede avond van het RGB-festival spetterend af!

Deel bericht

Laatste nieuws