Menu Sluiten
rein de graaff

Rein de Graaff

Sippin’ At Bells

Timeless

Zoals pianist Rein de Graaff (1942) bij zijn inmiddels spaarzame concerten elke keer zegt: “Wij spelen alleen maar jazz uit de tijd van de jazz.” Dat geldt zeker voor het album Sippin’ At Bells, vernoemd naar een vroege (1947) opname van Miles Davis, met Charlie Parker op tenorsax (!). Voor de volledigheid: Bells was een bar in Harlem in NY waar veel jazzlui elkaar ontmoetten. Die onorthodoxe blues is het eerste stuk van deze compilatie.

De Graaff stelt er altijd een eer in dat elk nieuw album iets aan zijn oeuvre zal toevoegen. Dat zit ‘m meestal niet in stijl en repertoire, maar eerder in verrassende combinaties of een bijzondere gelegenheid. Daartoe heeft De Graaff materiaal genoeg, opgeslagen bij al die avonden waarin hij zijn Stoom- en Vervolgcursus Bebop presenteerde. De pianist bracht al eerder compilatie-albums uit, bijvoorbeeld Now Is The Time en Ornithology, maar deze heeft toch iets speciaals. Het lijkt erop dat de pianist vooral gezocht heeft naar spectaculaire solistische optredens. Wat bijvoorbeeld saxofonist Johnny Griffin laat horen in het pijlsnelle slotnummer Wee is verbluffend.

Coen de Jonge

Deel bericht

Laatste recensies

Butcher Brown

Letters From The Atlantic Concord Jazz/V2 Butcher Brown omschrijft zichzelf als ‘hip-hop Mahavishnu’, een moderne 21ste-eeuwse erfgenaam van jazzrockformaties uit de jaren 70 als Mahavishnu

Lees verder »

Joep van Rhijn

Between Fact & Fiction Eigen beheer Trompettist en bugelspeler Joep van Rhijn heeft een nieuws album: Between Fact & Fiction. Dit project is een samenwerking met de

Lees verder »

Buddy Guy

This Is Buddy Guy! Craft Recordings/Concord In 1968 tekende Buddy Guy bij Vanguard en bracht er zijn tweede studioalbum A Man And The Blues uit.

Lees verder »