images_0f9f2c4ac314569afbfb8ab4ee9198bf

Lizz Wright – Grace

Zoals we gewend zijn van Lizz Wright, kruipt ze op haar nieuwe album Grace, in de huid als vertolker van bestaand werk. Dit keer brengt ze een ode aan het erfgoed van het diepe Amerikaanse Zuiden, waar ze vandaan komt.

Hierbij liet ze zich inspireren door buren, mentors, familie, vrienden en vreemden van het platteland tot uitgestrekte stranden, om te horen hoe zij het donkere politieke klimaat van Trump ervaren. Aan de hand hiervan selecteerde Wright samen met producer en schrijver Joe Henry een tiental covers. Tevens vormt de documentaire What Happened, Miss Simone? (2015) vormt de rode draad. Hierin benadrukt Nina Simone dat het de taak is van artiesten om te reageren op de tijdsgeest. Muzikaal gezien is er weinig verandering vergeleken met eerder platen; hooguit dat Wright in bluesy opener Barley (Birds Of Chigaco) wat heser klinkt en ze meer de hoogte ingaat in het swingende gospelnummer Singing In My Soul (Sister Rosetta Tharpe). Verder vertolkt Wright, zoals we van haar gewend zijn, songs met grote overtuigingskracht, zoals I’m Never Tired Of Loving You (Nina Simone) en neemt ze je mee naar de kerk bij What Would I do (Ray Charles). Geen verrassingen, maar al met al opnieuw een plaat van een sterke vrouw die haar stem laat horen.