images_4b9f9da50cf2f358abdcd4a4321104f9

Edsilia Rombley – The Piano Ballads Vol. 1

Liefhebbers van Edsilia’s grandioze zangkwaliteiten krijgen eindelijk waar ze op gehoopt hebben. Die grootse STEM met alleen pianobegeleiding, plus hier en daar een klein beetje meer, in klassieke liedjes. Vijf van de beste lokale pianisten treden aan. Gregor Hamilton, Bas van den Heuvel, Eric van de Bovenkamp, Tjeerd Oosterhuis en maestro Michiel Borstlap. Zij creëren voor haar een heerlijk toetsentapijt, van louter ondergeschikt tot waarlijk virtuoos. Met name meester Borstlap maakt het Edsilia knap lastig, maar ze volbrengt die tonale en ritmische uitdaging met glans, in When Your Life Was Low en het magistrale Everything Must Change, dat we live al jaren van haar kennen. Andere liedjes zijn soms ronduit verrassend, zoals het Nederlandstalige De Liefde Van Je Vrienden (Willeke Alberti). Uitzonderlijk aangrijpend is ook Dat Je Altijd Bij Me Bent, een zeer persoonlijke ode aan een veel te jong overleden hartsvriendin. Het Vol. 1 in de titel betekent hopelijk dat we om de paar jaar zo’n intieme kippenvel-plaat krijgen, een zeer aanlokkelijk vooruitzicht.

Kees Smallegange

Harold López-Nussa

Harold López-Nussa