images_ee760d1c1474fde7f8f71a96b2452e29

Dans Dans – 3

Een veel gehoorde klacht bij groepen die live improviseren luidt dat het moeilijk is dat spel in een studio-opname te vangen. Dit Vlaamse trio slaagt daar dankzij producer Koen Gisen wonderwel in. Gisen is afkomstig uit de popwereld, net zoals de bandleden van Dans Dans in een ander leven daarin actief zijn. Op de eerste albums werd er vrij geciteerd uit werk van Thelonious Monk, Ennio Morricone tot David Bowie, hier gaat het trio (gitaar/bas/drums) voornamelijk los op eigen composities. De dynamiek op het podium kan enorme proporties aannemen, hier beseften de ook live in de studio spelende band en producer dat er voor sfeer, subtiliteit en iets minder furieus spel gegaan moest worden. Soms zouden de tracks dienst kunnen doen als filmmuziek (jaren vijftig, suspense, zwart-wit), soms passeren er fragmenten waarin blues, ambient, avant-garde en elektronica in zou kunnen worden herkend. Verder bevat gun muziek vooral elementen uit de rock en jazz, maar het is zeker geen jazzrock. De manier waarop ze zich Fleurette Africaine (Duke Ellington, 1962) eigen maken is meesterlijk.

Willem Jongeneelen

Harold López-Nussa

Harold López-Nussa