Menu Sluiten

Uitgelicht: Horace Silver

 

De beste 10 van pianist Horace Silver (1928-2014)

1. Potter’s Luck (album: Stan Getz: The Complete Roost Recordings, Blue Note)
Een van de eerste keren (1951) dat een compositie van Horace Silver door een ander werd opgenomen. In 1950 nam Getz de pianist mee op tournee en zette meteen drie van zijn stukken op de plaat.

2. Safari (album: Horace Silver – The Trio Sides, Blue Note)
Een trio-stuk uit de eerste sessies die Silver voor Blue Note mocht maken. Met Art Blakey (d) en Gene Ramey (b), opgenomen op 9 oktober 1952. Vuur, hitte en ritme.

3. Quicksilver (album: A Night At Birdland With Art Blakey Quintet Vol 1, Blue Note)
Gebaseerd op de standard Lover Come Back To Me. Horace Silver maakte er een opwindend vehikel voor de hardbop van, live in 1954 in Birdland. Met de legendarische trompettist Clifford Brown en altist Lou Donaldson.

4. Doodlin’ (album: Horace Silver and the Jazz Messengers, Blue Note)
Een zeer succesvol album met een echte jazzhit. Het thema lijkt zo eenvoudig, maar doe het eens na: zo’n simpel ‘walkin’ riffje dat steeds maar in je hoofd nasuist. Later maakte Jon Hendricks er nog woorden bij. Doodlin’ (1954) werd een klassieker.

5. The Preacher (album: Horace Silver and the Jazz Messengers, Blue Note)
Nog een jazzhit uit hetzelfde album. Hardbop met duidelijke blues- en gospelstreekjes. En
dan te bedenken dat Alfred Lion van Blue Note dit stuk niet zag zitten, veel te ouderwets.
Vond hij.

6. Nica’s Dream (album: The Jazz Messengers, Columbia)
Er hoeft niet altijd Blue Note op te staan. Deze plaat – de laatste die Silver met de Messengers zou maken – werd in 1956 album opgenomen voor
Columbia (kwam hier uit op Philips) en bevatte dit fenomenale stuk van Silver. Opgedragen aan de legendarische ‘jazzbarones’ Pannonica de Koenigswarter.

7. Senor Blues (album: Six Pieces of Silver, Blue Note)
Ook weer een voltreffer, dit stuk in 12/8 met een latin feeling. Het stond op het eerste album dat Horace Silver met zijn nieuwe kwintet maakte: Donald Byrd (trompet), Hank Mobley (tenorsax), Doug Watkins (bas) en Louis Hayes (drums). Senor Blues opende veel deuren voor deze groep.

8. Sister Sadie (album: Blowin’ the Blues Away, Blue Note)
Opgenomen in 1959, ook zo’n succesnummer dat door veel anderen (Woody Herman, Buddy Rich) op het repertoire werd gezet. Het stuk zit vol energie en aanstekelijkheid. Met het kwintet dat jarenlang stand zou houden, onder meer Blue Mitchell (trompet) en Junior Cook (tenorsax).

9. Song For My Father (album: Song For My Father, Blue Note)
Het is alweer 1964. De blazers zijn nu trompettist Carmell Jones en saxofonist Joe Henderson, en Silver schreef weer een stuk dat de wereld ging veroveren. De pianist was op bezoek geweest bij Sergio Mendes, vandaar misschien. Steely Dan pikte het openingsloopje later voor de pophit Rikki Don’t Lose That Number.

10. The Jody Grind (album: The Jody Grind, Blue Note)
Een onweerstaanbaar stuk uit 1966, dat eerst weer heel simpel lijkt maar dat enkele lastige voetangels bevat. Op dit album speelde Silver nog onversneden funky jazz, een pad waarvan hij in latere jaren soms wat afdwaalde. Met trompettist Woody Shaw!

 

Deel bericht

Laatste nieuws